Opbrengst is meer dan oogst
![]() |
| buurttuin groenten in Dagwinkel Sleat |
![]() |
| verkooppunt Hilly |
Herfst; toch nog hard werken
![]() |
| De tweede lading compost gaat richting Lemmer |
Wat staat er nog te gebeuren?
Tussen de kleinste Elfstedenstad Sloten en het dorp Wijckel ligt de prachtige Buurttuin Sleat Wikel. Hier wordt sinds 2023 biologisch getuinierd vanuit de gedachten 'duurzaam, gezond en sociaal'. Wij willen dat gezond eten voor iedereen haalbaar is. Wie mee wil doen, is altijd welkom! We doen het mei elkoar, foar de mienskip!
Opbrengst is meer dan oogst
![]() |
| buurttuin groenten in Dagwinkel Sleat |
![]() |
| verkooppunt Hilly |
Herfst; toch nog hard werken
![]() |
| De tweede lading compost gaat richting Lemmer |
Wat staat er nog te gebeuren?
Mooi nieuws: de Buurttuin heeft nu ook een verkooppunt in Wikel. Je vindt deze aan de Du Tourstraat 9. Buurttuinder Hilly heeft voor haar deur een mooie kraam gerealiseerd. Als er oogst op de Buurttuin over is, vind je deze voortaan vanaf donderdag en/of zaterdagmiddag op deze plek. Bij de biologische groenten staan de prijzen vermeld. Ook staat er uitgelegd hoe je de groenten kunt bereiden. Kom gerust kijken en misschien ook wat kopen.
Verkoop in SleatHet was even stil op deze website van Buurttuin Sleat Wikel. Dat wil gelukkig niet zeggen dat er niks groeit en bloeit op ons mooie duurzame plekje. Sterker nog, we oogsten elke week al heel wat groenten. We vermoeden dan ook dat er inmiddels in beide kernen liters courgettesoep naar binnen zijn gewerkt. Onbespoten natuurlijk! Dus supergezond!
Hoe is het nu met de Buurtuin?
Deze vraag wordt bijna elk dag aan ons gesteld, op straat, in het bos, bij de winkel. Niet zo gek natuurlijk, want zoals jullie weten, is de toekomst van onze Buurtuin onzeker na een handhavingsvoornemen door de gemeente. Het college heeft inmiddels aangegeven een externe partij in te schakelen om een en ander te beoordelen. Dit gaat in het najaar gebeuren. In de tussentijd groeit de buurttuin gewoon lekker door!
Volop oogst: haal vooral op wat je kunt gebruiken!
En door al dat groeien, hebben we nu al wekenlang een heel rijke oogst. Voor het oogsten van de groenten is inmiddels een plan gemaakt, zodat we voorkomen dat er veel groenten verloren gaan. We vertellen graag even in het kort hoe en wanneer we op de buurttuin met elkaar oogsten:
| Oogst wat je wilt gebruiken! Ben je niet aangesloten bij de Buurttuin? Meld je dan aan via buurttuinsleatwikel@yahoo.com. Dan help je mee de tuin onderhouden en oogst je ook wat je wilt! |
| Het pompsysteem werkt, nu de accu nog aansluiten. Wordt vervolgd! |
Buurttuin Sleat-Wikel is inmiddels een beroemde plek in Fryslân dankzij al die media-aandacht van de afgelopen tijd. Luister ook naar het interview dat Tanja deze week gaf aan Radio Spannenburg (zaterdag 20 april, op ongeveer 5 minuten). Er wordt wat gepraat over onze gemeenschapslandbouw. En dat is maar goed ook, want wat ons betreft is de strijd nog niet gestreden.
In verbinding blijven
We gaan er nog steeds voor en proberen op een positieve manier de juiste mensen met elkaar in verbinding te krijgen. Ook de gemeente is aan de slag gegaan en heeft ons uitgenodigd om - voordat ze een besluit nemen - met elkaar rond de tafel te gaan. Op die manier kunnen we onze zienswijze mondeling toelichten. Die uitnodiging pakken we natuurlijk met beide handen (of in ons geval veertig paar handen) aan. Met de hoop dat het tot iets constructiefs leidt. Het gesprek is gepland op 13 mei. Nog even afwachten dus.
Volop meegedacht
Onze overtuiging is en blijft dat er binnen onze mienskip ruimte moet zijn voor ons duurzame initiatief. Wat ons betreft op de locatie waar we nu zitten (we willen hier niet weg, de locatie is te perfect) en anders op een andere plek. Er wordt al volop vanuit Sleat, Wikel en omgeving met ons meegedacht. De algemene gedachtegang: dit moet toch mogelijk zijn op deze plek. Hoe zonde is het als de Buurttuin moet verdwijnen. Een van onze tuinders plaatste deze week daarom een groot spandoek in haar tuin. Dat deed ze ook omdat het college van gemeente De Fryske Marren een bezoek bracht aan Sleat. Het spandoek werd gespot. En om ervoor te zorgen dat het bleef opvallen, werd het spandoek vervolgens door andere tuinders meegedragen door de stad. Het college kon er niet om heen. Er werden goede gesprekken met elkaar gevoerd. Het college moet gevoeld hebben hoe belangrijk de Buurttuin is.
Even makkelijk maken
Binnenkort laten we onder meer compost komen die we verdelen over het derde zaaibed. Dit keer niet het zwarte goud uit Wikel, maar compost gebracht tot in het weiland waarin we zitten. Op die manier maken we het onszelf even makkelijker, want zo'n Buurttuin is hard werken (even los van alle gesprekken die dagelijks worden gevoerd offline en online). Daarover gesproken: er zijn mensen die zich bezwaard voelen dat ze niet altijd mee kunnen helpen. Dat hoeft echt niet! Iedereen die zich bij de tuin heeft aangesloten doet wat hij wil en kan. Dat betekent dat de een er vaker is dan de ander. Dat kan allemaal. Dat is juist de bedoeling van de Buurttuin: iedereen doet op zijn of haar manier mee. Elke bijdrage, hoe groot of klein, is even belangrijk.
| Een regenboog boven onze moestuin. Een goed teken? |
Buurttuin Sleat Wikel is de afgelopen week druk bezocht door de media. Eerlijk: we schrokken daar zelf ook van, want we hebben ze niet actief uitgenodigd. Natuurlijk hebben we het slechte nieuws dat we kregen, wel zelf gedeeld op onze website en Facebook-pagina. Blijkbaar gaat het nieuws dat de gemeente het voornemen heeft om te gaan handhaven, vervolgens als een lopend vuurtje. We hebben inmiddels de Balkster Courant, de Leeuwarder Courant en Omrop Fryslân (video op ongeveer 8 minuten) op de tuin ontvangen. Daar hebben we feitelijk uitgelegd wat de situatie is, zoals we eerder zelf al meldden op deze website.
In verbinding blijven
Wat wij hopen is dat de gemeente en wij als buurttuin met elkaar in verbinding blijven. Samen moet we toch een oplossing kunnen vinden? We staan tenslotte allebei voor hetzelfde zou je zeggen: gezondheid, verbinding, duurzaamheid en ga maar door. Ook zouden we nog steeds met degene(n) die melding hebben gemaakt van onze activiteiten, in gesprek willen. We willen graag horen wat nu precies de bezwaren zijn. Mogelijk zijn er dan afspraken te maken, waardoor de gemeente ons kan gedogen. Tot op heden wordt hier geen gehoor aangegeven. Ook niet na bemiddeling van de gemeente. Dat betreuren wij zeer.
Respect blijven houden
Als buurttuin staan wij juist voor de dialoog. Blijf met elkaar praten, zodat je allemaal van de ruimtelijke omgeving kunt genieten. Ook de reacties richting de melders die wij nu zien op de social media, vinden wij niet allemaal even prettig. Het is prachtig om te zien hoe onze tuin gesteund wordt door de mienskip. Alleen we moeten er daarbij wel voor zorgen dat we respect voor elkaar blijven houden: hoe lijnrecht we ook tegenover elkaar staan.
In gesprek voor positieve afloop
Buurttuin Sleat Wikel wacht nu af wat de reactie van de gemeente wordt op de zienswijzen die zij hebben ontvangen. Ook hopen we dat we met elkaar (alle betrokkenen) rond de tafel kunnen om aan deze hele situatie alsnog een positieve draai te geven, op welke manier dit ook mogelijk is.
Belangrijke uitnodiging
Daarom nodigen wij de betrokken wethouders, dorpencoördinator en ambtenaren van Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) van harte uit om op korte termijn met ons opnieuw om tafel te gaan. Wij zijn in afwachting van een reactie.
Buurttuin Sleat Wikel is begonnen met het nieuwe seizoen. Er is keihard gewerkt de afgelopen weekenden. Helaas is er tegelijkertijd met deze vruchtbare start onzekerheid ontstaan over de toekomst van onze Buurttuin. Ongeveer twee weken geleden kreeg Dorpsbelang Wikel, waar onze Buurttuin officieel een werkgroep van is, een brief van de gemeente. Hierin geeft Gemeente De Fryske Marren aan het voornemen te hebben om te gaan handhaven, omdat de Buurttuin niet voldoet aan de regels van het huidige bestemmingsplan.
| Spierballen uit Sleat en Wikel! |
| Karton op de gereorganiseerde bedden. |
| Heel veel compost... |
| Naast het harde werken ook even ontspannen met een kopje koffie of thee. |
| Met elkaar kun je een hoop voor elkaar krijgen. Dat blijkt! |
| Het gras ligt al op het transport te wachten. |
| Een voor een zijn de zaadjes geteld en in zakjes gestopt. Heel Sleat en Wikel kunnen voorzaaien! |
| Er is de afgelopen tijd hard gewerkt aan de inrichting van de buurttuin en de procesplanning. |
| Koffie en zelfgemaakte cake van Erna tijdens de bijeenkomst afgelopen week. Buurttuinder zijn heeft zo zijn voordelen! |
| Dirkje kon er zelf helaas niet bij zijn, maar ze gaf wel wat lekkers mee! Tot de laatste kruimel ging het op, net als de cake. |
| Het was gezellig tijdens de bijeenkomst. Kon je er niet bij zijn? Dan zien we je hopelijk snel op de tuin! |
Wie langs Buurttuin Sleat Wikel wandelt of fietst heeft het vast gezien: er gebeurt al een tijdje niet veel. Toch is dat niet helemaal waar. De Buurttuin is op dit moment vooral een tuin die in rust is. Dat is niet zonder reden: in de winter neemt de grond de tijd om te herstellen. De voedingsstoffen worden weer aangevuld voor het komende seizoen. Dus een volgende keer dat je langsloopt of -fietst moet je gewoon even blijven staan. En dan heel stil zijn. Heel goed luisteren ... Dan hoor je gewoon dat er van alles gaande is daar onder de grond, op die prachtige locatie waar we zo blij mee zijn.
Overzicht op pc en mobiel
En ook bovengronds gebeurt er van alles. Zo kwamen gisteravond de vijf Buurttuinbeheerders (Tanja, Marijke, Folkert, Dee en Elise) bij elkaar. Daar hebben ze vervolg gegeven aan hun eerdere bijeenkomst. Er is hard nagedacht over hoe de tuin eruit moet komen te zien. Folkert heeft een prachtig overzicht gemaakt waarin de Tuinbeheerders samen met de vrijwilligers kunnen bijhouden wat er moet gebeuren. Het is een Excel-bestand dat je eenvoudig opent op de computer en op de mobiel. Dus zelfs op de tuin kan het overzicht worden bijgewerkt. Telefoon leeg? Gelukkig hebben we een zonnepaneel en kunnen we zelfs een telefoon opladen, mits de zon schijnt natuurlijk.
Exotische zaden
Op de lijst met zaden staan ook exotische zaden. Sterker nog: die hebben we al in huis. Dee heeft namelijk biologische zaden uit Thailand meegenomen. Van Chinese Convolvus tot andere interessante benamingen: het groeit straks allemaal tussen Sleat en Wikel. We kunnen niet wachten!
Feestelijke activiteit
De Tuinbeheerders geven op 7 februari een vervolg aan hun overleg. Wil je aansluiten en meedenken? Geef dat dan even door in de groepsapp! Ons feestnummer Dirkje komt die avond ook langs, want we willen graag een gezamenlijke activiteit organiseren. Dirkje zit natuurlijk in onze activiteitengroep (samen met Helmyn en Erna) en zij gaan er met elkaar voor zorgen dat we elkaar snel weer zien. Ook daar kunnen we niet op wachten ... Net als deze woelvork, zie hieronder, die wil ook graag in actie komen!
Onlangs kwam een groot aantal vrijwilligers van de Buurttuin Sleat Wikel weer bij elkaar in Dorpshuis Irene. Daar werd gesproken over de verdere plannen voor 2024. Als het aan ons ligt gaan we er volgend jaar vol tegenaan met onze gemeenschapslandbouw op dat mooie stuk grond in Sleat. Om alles in goede banen te leiden is de kerngroep inmiddels uitgebreid met vier mensen. Ook is er een activiteitengroep opgezet. Kortom, we zijn er klaar voor: laat het voorjaar maar beginnen.
Kerngroep met vijf tuinbeheerders
De kerngroep van Buurttuin Sleat Wikel bestaat nu uit de volgende mensen: Tanja (tuinbeheerder), Sandra (communicatie), Kees (financiën), Folkert (tuinbeheerder), Marijke (tuinbeheerder), Dee (tuinbeheerder) en Elise (tuinbeheerder). De kerngroep neemt de uiteindelijke beslissingen op het gebied van financiën. De tuinbeheerders gaan zich buigen over het zaai- en oogstplan en de inrichting van de Buurttuin. Natuurlijk doen zij dit niet alleen, zij doen dit met input vanuit iedereen. Alleen om alles in goede banen te leiden, hebben we een aantal mensen nodig dat de grote lijnen gaat uitzetten. En die mensen hebben we dus gevonden in de huidige tuinbeheerders. We zijn er superblij mee!
Werkgroepen
Naast de kerngroep gaan we ook kleinere werkgroepen samenstellen. Zij worden adviserend aan de kerngroep. Zo kan iedereen meedenken! Tijdens de bijeenkomst van 6 november is de eerste groep al samengesteld: de activiteitengroep. Dirkje, Helmyn en Erna gaan voor ons de slingers ophangen. Ideeën? Laat het aan een van hen weten! We moeten sowieso nog de tuin officieel openen. Maar we denken ook aan een gezellige soepmiddag of... Noem maar op: de Buurttuin is er niet alleen om lekkere groenten en fruit te kweken, maar ook voor de gezelligheid! We staan voor gezond eten, sociale verbinding en iedereen kan en mag daarin een bijdrage hebben op zijn of haar manier.
Oogsten maar!
Dan nog even een mededeling voor alle vrijwilligers van de Buurttuin. Er groeit nog van alles op de tuin. Dus oogsten maar. Tuinbeheerder Tanja wil de komende periode ook al de tuinbonen in de grond stoppen. Ze laat nog weten wanneer dat in de planning staat. Tuinbonen in november? Ja, dat kan, schijnt. Bij wijze van experiment gaan we het proberen. Ook om de Buurttuin weer wat verder te laten groeien.