woensdag 20 maart 2024

Drie weekenden heel hard werken

Buurttuin Sleat Wikel is begonnen met de grote voorbereiding. De afgelopen twee weekenden is er al ontzettend hard gewerkt en ook komende zaterdag staan er weer de nodige tuinactiviteiten in de planning. Hulde aan al die tuintoppers die zich met vereende krachten inzetten voor de buurttuin. Zonder al deze vrijwillige tuinders geen buurttuin (en ook geen koffie, koek en chocolade tijdens het harde werken).

Wat is er inmiddels gedaan?
Er is inmiddels als heel wat compost geschept. Het zwarte goud dat wij gratis mogen wegscheppen in Wikel, is met karren, auto's en trekkers naar Sleat gebracht. Mestvorken, scheppen, kruiwagens zijn door iedereen meegenomen en er hebben heel wat spierballen gerold. Iedereen kreeg zijn workout. Op de buurttuin zijn de zaaibedden aangepakt en van zes naar zeven bedden per rij gebracht. Daarop is karton gelegd en vervolgens de compost op gedaan. De afgelopen twee weekenden zijn daarmee de eerste veertien bedden klaargemaakt.  

Spierballen uit Sleat en Wikel!

Karton op de gereorganiseerde bedden.

Heel veel compost...

Naast het harde werken ook even ontspannen met
een kopje koffie of thee.

Met elkaar kun je een hoop voor 
elkaar krijgen. Dat blijkt!

De buurttuin krijgt zoveel hulp! De mienskip draagt de tuin.

Komend weekend
Tuinbeheerder Folkert laat weten dat het komend weekend om wat lichter werk gaat. Buurttuin Sleat Wikel heeft dan namelijk een grasdag. Een ochtendploeg gaat van 10.00 tot 12.00 uur gras scheppen op Camping De Jerden. Daar mogen we het gras namelijk weghalen om te gebruiken als mulch. Een andere ploeg tuinvrijwilligers gaat op de tuin het gras over de bedden verspreiden van 10.00 tot 12.30 uur. Wil je meedoen? Meld het even in de appgroep of kom gewoon. Hoe meer handen, hoe lichter het werk. Want ook al is het licht werk: het mag altijd nog iets lichter! 😀

Het gras ligt al op het transport te wachten.

En verder?
En verder zetten nog veel meer mensen zich in voor de buurttuin. Zoals Marco die van een overgebleven raampje en afvalhout deze mooie koude zaaikas heeft gemaakt. En dan hebben we natuurlijk ook nog al die zaaibakjes die in Wikel en Sleat in de vensterbakken staan. De buurttuin bestaat weliswaar nog geen jaar, maar is nu al niet meer weg te denken uit onze gemeenschap. Dat is krekt de bedoeling! 💪

Een mooie koude zaaikas. 

De eerste zaailingen.

De Opperdoes-pootaardappelen van Jan zijn 
ook in Friesland aangekomen.



zaterdag 2 maart 2024

Heel Sleat en Wikel zaaien voor!

Buurttuin Sleat Wikel is er klaar voor! De zaden voor het voorzaaien zijn deze week verdeeld onder iedereen die is aangesloten bij ons prachtige duurzame initiatief. Overal in Sleat en Wikel verschijnen de komende maanden allerlei bakjes op kozijnen. Daar is het wachten op de eerste opkomst van de toekomstige groenten die we gaan oogsten op de buurttuin. We kunnen niet wachten.

Professionele procesplanning
Wie denkt dat de groenteplantjes straks zomaar willekeurig in de tuin worden gezet, heeft het mis. Dat bleek tijdens de buurttuinbijeenkomst die deze week plaatsvond in Dorpshuis Irene. Daar presenteerde buurttuinbeheerder Folkert de procesplanning die hij heeft gemaakt. Dit is een overzicht van wat er gaat komen in de drie keer zeven bedden die we hebben. Je leest het goed: we krijgen er drie bedden bij. Het worden dus drie rijen met zeven bedden in plaats van zes. Zo kunnen we een bed gebruiken voor tweejarige aardbeien en de rest elk jaar doorschuiven. De paden tussen de bedden worden hierdoor iets smaller. Daarmee kunnen we vanuit een pad makkelijk twee bedden bereiken en hoeft er niet tussen te worden gemaaid. Win-winsituatie!

De drie keer zeven bedden: elk voor zien van een nummer. 
Hoe werkt het?
  • In de planning staat heel duidelijk vermeld wanneer zaadjes worden voorgezaaid,  plantjes in de bedden worden gezet en wanneer we kunnen oogsten. Het is een ongelooflijk keurig, mooi en gestructureerd schema dus. Daarmee wordt het mogelijk om met elkaar echte gemeenschapslandbouw te bedrijven, oftewel te zorgen voor gezonde groenten voor heel de mienskip. Nieuwsgierig? Je kunt de procesplanning bekijken via deze link. 
  • In de planning zie je dus ook staan welke groenten we allemaal gaan laten groeien! En dat zijn er nogal wat.
  • De procesplanning wordt bijgehouden door de tuinbeheerders: Folkert, Tanja, Marijke, Dee en Elise. Zij doen dus aanpassingen in de planning. Alle anderen kunnen met de planning zien wanneer wat moet gebeuren en in welk bed zaadjes of plantjes komen. 
  • Natuurlijk komen er ook tuindagen en in de groepsapp wordt straks regelmatig gedeeld wat we met elkaar gaan oppakken. Zo staat het compost scheppen er weer aan te komen. We mogen het zwarte goud weer ophalen in Wikel!
  • Met al onze inspanningen realiseren we met elkaar de beste oogst die we ons maar kunnen wensen. Oh, oh! Vorig jaar, toen we zo laat begonnen, hadden we al zoveel! Dus dit wordt een superjaar!
  • Wil je meer weten over de procesplanning? Vraag het dan even aan Folkert. Hij legt het met alle liefde aan je uit.

    Een voor een zijn de zaadjes geteld en in zakjes gestopt. 
    Heel Sleat en Wikel kunnen voorzaaien!
Er is de afgelopen tijd hard gewerkt aan de inrichting van
de buurttuin en de procesplanning.
Zaden en zoete aardappels
Tijdens de bijeenkomst van afgelopen dinsdag zijn ook de zaadjes uitgedeeld. Eerder werden deze gesorteerd en klaargezet door een aantal buurttuinders. Daarnaast is er uitgelegd hoe we met elkaar zoete aardappels kunnen kweken. Bekijk het filmpje hieronder over hoe je een zoete aardappel kweekt en doe mee! Koop in de supermarkt een biologische zoete aardappel, volg de instructies en zet je plantje straks in de buurttuin. Als je trouwens iets in de buurttuin wilt zetten, overleg dan altijd even met een van de tuinbeheerders of vraag het via de appgroep. De kans is groot dat we binnenkort bij de basisschool in Sleat ook allemaal zoete aardappels in de vensterbank zien groeien. Juf en buurttuinder Margreet vindt het wel een leuk idee om met de kinderen aan de slag te gaan. Kunnen de kids straks zelf hun plantjes komen neerzetten!



Koffie en zelfgemaakte cake van Erna tijdens de bijeenkomst
afgelopen week. Buurttuinder zijn heeft zo zijn voordelen!


Dirkje kon er zelf helaas niet bij zijn, maar ze gaf wel wat lekkers mee!
Tot de laatste kruimel ging het op, net als de cake.

Het was gezellig tijdens de bijeenkomst. Kon je er niet bij zijn?
Dan zien we je hopelijk snel op de tuin!

Vragen?

Stel ze in de appgroep! Zit je daar nog niet in of wil je vrijwilliger worden van de buurttuin? Meld je aan via buurttuinsleatwikel@yahoo.com

donderdag 25 januari 2024

Er gebeurt meer dan je denkt ...

Wie langs Buurttuin Sleat Wikel wandelt of fietst heeft het vast gezien: er gebeurt al een tijdje niet veel. Toch is dat niet helemaal waar. De Buurttuin is op dit moment vooral een tuin die in rust is. Dat is niet zonder reden: in de winter neemt de grond de tijd om te herstellen. De voedingsstoffen worden weer aangevuld voor het komende seizoen. Dus een volgende keer dat je langsloopt of -fietst moet je gewoon even blijven staan. En dan heel stil zijn. Heel goed luisteren ... Dan hoor je gewoon dat er van alles gaande is daar onder de grond, op die prachtige locatie waar we zo blij mee zijn.

Overzicht op pc en mobiel
En ook bovengronds gebeurt er van alles. Zo kwamen gisteravond de vijf Buurttuinbeheerders (Tanja, Marijke, Folkert, Dee en Elise) bij elkaar. Daar hebben ze vervolg gegeven aan hun eerdere bijeenkomst. Er is hard nagedacht over hoe de tuin eruit moet komen te zien. Folkert heeft een prachtig overzicht gemaakt waarin de Tuinbeheerders samen met de vrijwilligers kunnen bijhouden wat er moet gebeuren.  Het is een Excel-bestand dat je eenvoudig opent op de computer en op de mobiel. Dus zelfs op de tuin kan het overzicht worden bijgewerkt. Telefoon leeg? Gelukkig hebben we een zonnepaneel en kunnen we zelfs een telefoon opladen, mits de zon schijnt natuurlijk.


Zaden in kaart gebracht
De Tuinbeheerders hebben ook geïnventariseerd welke zaden we nog hebben en welke we willen bestellen. Daarbij zijn de wensen van alle vrijwilligers van de Buurttuin meegenomen, zoals eerder besproken tijdens een grote bijeenkomst. Verder is er nagedacht over een pootschep, bijen op de tuin en extra kistjes voor de zaden, zodat alle gewasgroepen netjes gerangschikt zijn. "Er zijn echt mooie stappen gezet", aldus een blije Tanja. "Er komt steeds meer structuur in onze tuin!"


Exotische zaden
Op de lijst met zaden staan ook exotische zaden. Sterker nog: die hebben we al in huis. Dee heeft namelijk biologische zaden uit Thailand meegenomen. Van Chinese Convolvus tot andere interessante benamingen: het groeit straks allemaal tussen Sleat en Wikel. We kunnen niet wachten!

Feestelijke activiteit
De Tuinbeheerders geven op 7 februari een vervolg aan hun overleg. Wil je aansluiten en meedenken? Geef dat dan even door in de groepsapp! Ons feestnummer Dirkje komt die avond ook langs, want we willen graag een gezamenlijke activiteit organiseren. Dirkje zit natuurlijk in onze activiteitengroep (samen met Helmyn en Erna) en zij gaan er met elkaar voor zorgen dat we elkaar snel weer zien. Ook daar kunnen we niet op wachten ... Net als deze woelvork, zie hieronder, die wil ook graag in actie komen!







dinsdag 14 november 2023

Buurttuinbeheerders en plannen maken voor 2024

Onlangs kwam een groot aantal vrijwilligers van de Buurttuin Sleat Wikel weer bij elkaar in Dorpshuis Irene. Daar werd gesproken over de verdere plannen voor 2024. Als het aan ons ligt gaan we er volgend jaar vol tegenaan met onze gemeenschapslandbouw op dat mooie stuk grond in Sleat. Om alles in goede banen te leiden is de kerngroep inmiddels uitgebreid met vier mensen. Ook is er een activiteitengroep opgezet. Kortom, we zijn er klaar voor: laat het voorjaar maar beginnen.

Kerngroep met vijf tuinbeheerders
De kerngroep van Buurttuin Sleat Wikel bestaat nu uit de volgende mensen: Tanja (tuinbeheerder), Sandra (communicatie), Kees (financiën), Folkert (tuinbeheerder), Marijke (tuinbeheerder), Dee (tuinbeheerder) en Elise (tuinbeheerder). De kerngroep neemt de uiteindelijke beslissingen op het gebied van financiën. De tuinbeheerders gaan zich buigen over het zaai- en oogstplan en de inrichting van de Buurttuin. Natuurlijk doen zij dit niet alleen, zij doen dit met input vanuit iedereen. Alleen om alles in goede banen te leiden, hebben we een aantal mensen nodig dat de grote lijnen gaat uitzetten. En die mensen hebben we dus gevonden in de huidige tuinbeheerders. We zijn er superblij mee! 

Werkgroepen
Naast de kerngroep gaan we ook kleinere werkgroepen samenstellen. Zij worden adviserend aan de kerngroep. Zo kan iedereen meedenken! Tijdens de bijeenkomst van 6 november is de eerste groep al samengesteld: de activiteitengroep. Dirkje, Helmyn en Erna gaan voor ons de slingers ophangen. Ideeën? Laat het aan een van hen weten! We moeten sowieso nog de tuin officieel openen. Maar we denken ook aan een gezellige soepmiddag of... Noem maar op: de Buurttuin is er niet alleen om lekkere groenten en fruit te kweken, maar ook voor de gezelligheid! We staan voor gezond eten, sociale verbinding en iedereen kan en mag daarin een bijdrage hebben op zijn of haar manier.

Oogsten maar!
Dan nog even een mededeling voor alle vrijwilligers van de Buurttuin. Er groeit nog van alles op de tuin. Dus oogsten maar. Tuinbeheerder Tanja wil de komende periode ook al de tuinbonen in de grond stoppen. Ze laat nog weten wanneer dat in de planning staat. Tuinbonen in november? Ja, dat kan, schijnt. Bij wijze van experiment gaan we het proberen. Ook om de Buurttuin weer wat verder te laten groeien.



zondag 15 oktober 2023

Rust op de Buurttuin, maar 2024 belooft gezellig druk te worden

Buurttuin Sleat Wikel keert een beetje in zichzelf. Heel logisch, want de herfst is begonnen. De drukke moestuinpiek is voorbij. Ondanks dat we laat in het jaar zijn begonnen met onze Buurttuin, hebben we dit jaar met elkaar een flinke oogst gerealiseerd. We kweekten zelfs zoveel dat we een deel konden (en mochten) verkopen via de Dagmarkt in Sleat. Vanaf de oogst in 2024 hopen we dat ook te gaan doen via verkoopstalletjes. We denken aan een verkoopkraampje in Wikel en bij de Buurttuin zelf. Daarmee willen we lokale duurzame groenten voor iedereen betaalbaar maken. 

Verse groenten van onze Buurttuin ging dit seizoen
zo de Dagwinkel in.
Te vroeg donker
Zoals jullie weten is de woensdagavond de afgelopen maanden bijna automatisch onze vaste tuinavond geworden. Na vorige week lukt dat helaas niet meer. Er is, zoals gezegd, minder werk te doen, maar het belangrijkste: het is simpelweg te vroeg donker. Om die reden gaan we naar momenten overdag kijken. Daarnaast gaan we de tuin zo organiseren dat iedereen die vrijwilliger is bij de Buurttuin, zelf aan de slag kan, op die momenten dat het hem of haar uitkomt. Kun je op een gezamenlijk moment niet? Of heb je geen zin in koffie en geklets (dat kan natuurlijk ook)? Dan weet je straks wat je kunt doen. Dat gaan we ergens aangeven (bespreken we nog). Die 'klussenlijst' is nodig, omdat we niet allemaal zomaar tegelijk kunnen zaaien, planten en oogsten. We werken tenslotte volgens een teeltplan op basis van permacultuur.

Gezellig, maar in de avond is het nu toch echt te donker.

Gewasrotatie doorgevoerd
Tanja heeft een schematische schets gemaakt van de Buurttuin voor het nieuwe seizoen. Daarin heeft ze gewasrotatie doorgevoerd. Dit houdt in dat alle bedden elk jaar een plaatsje opschuiven. Op die manier komt het gewastype pas na zes jaar weer op hetzelfde stukje grond. Dat is heel belangrijk, op die manier putten we de grond niet uit en kunnen we rekenen op rijke oogsten. Mits we onze tuinliefde blijven geven zoals we dit jaar hebben gedaan natuurlijk! In het voorjaar planten we ook de kruidenspiraal verder aan. De andere cirkel wordt een bloemenpluktuin. Binnen de schets is er nog veel ruimte om verder op door te tekenen, plannen te maken en wensen wat betreft gewassen in mee te nemen. Dit bespreken we straks ook tijdens de bijeenkomst van maandag 6 november. Kun je daar niet bij aanwezig zijn? Heb je wel wensen wat betreft de organisatie en inrichting? Stuur je suggesties en ideeën naar buurttuinsleatwikel@yahoo.com. Dan nemen we die mee.

Een schets met de gewassen op een rij.
De eerste knoflook is afgelopen woensdag gepoot.

Bijeenkomst 6 november
De bijeenkomst maandag 6 november vindt trouwens plaats in Dorpshuis Irene: van 19.30 tot 22.00 uur. We hebben de kleine ruimte, maar daar passen we vast in. We zijn met ruim twintig mensen. Kon jij eerst niet, maar nu wel? Loop binnen en denk mee! Tijdens de bijeenkomst bespreken we de Buurttuin tot nu toe, wat de plannen zijn en hoe we het met elkaar kunnen organiseren. Op die manier houden we de tuin voor iedereen leuk. We willen namelijk dat iedereen zich betrokken voelt en ook het gevoel heeft naar de tuin te kunnen wanneer hij of zij wil. Even los van de vaste tuinmomenten dus, want die gaan er in 2024 zeker komen. We hebben het komende moestuinseizoen meer dan genoeg te doen.

Heel Sleat en Wikel kookt!
Het is overigens heel leuk om te zien wat iedereen met de groenten doet van de Buurttuin. We zouden wel een wedstrijd kunnen gaan organiseren, bijvoorbeeld 'Heel Sleat en Wikel kookt'. 

Hilly maakte pompoenpannenkoeken!
.
Yke Jelle toverde zijn pompoen
om in soep.

In verschillende keukens in Sleat en Wikel
werd boerenkool klaargemaakt en ingevroren!

Bloemetjes van de Oost-Indische kers
gingen door salades.


vrijdag 29 september 2023

Lekkers, sfeer, licht en een datum voor de bijeenkomst

Ook deze week vond er bij Buurttuin Sleat Wikel weer een gezellige, inspirerende en sfeervolle tuinavond plaats. Die sfeer zat niet alleen in ieders goede energie. Het zat ook in de komst van wederom nieuwe tuiniers: wolkom! En het zat in de overheerlijke baksels die werden meegenomen en de sfeerverlichting. Zo zorgden Elise en Hilly letterlijk voor licht in de vorm van lampjes op de picknicktafel. Lily en Dirkje vertoonden ons hun kook- en bakkunsten. Werd er dan niet gewerkt in het weiland achter de jachthaven? Zeker wel! Al twijfelen sommigen van ons openlijk of iedereen wel wat heeft gedaan. Er werd namelijk een aantal mensen zittend en staand en zonder handen in de aarde aangetroffen. Dat zet je inderdaad aan het denken…




Omheining voor zaaibedden

Toch zit bijdragen aan de Buurttuin niet alleen in wroeten in de aarde. Zeker niet! Zo reden Kees, Erna en Hilly deze week met de aanhanger tussen Wikel en Sleat heen en weer om planken te brengen die Hilly eerder al gratis had gescoord. Dankzij die brengactie konden woensdagavond de eerste zaaibedden worden omheind met hout. We proberen of op deze manier het gras wordt tegengehouden. Dat zou betekenen dat we niet meer elke keer graskantjes hoeven te steken. Die tijd kunnen we dan besteden aan ander werk in de tuin. Zoals ook het kruiden- en bloemenspiraal dat we nog verder moeten opbouwen. Heb je overigens al gezien hoe mooi dat wordt? En nu lijkt het misschien rustig, maar bereid jullie maar alvast voor op wat komen gaat. 

Verkoopkastje in de maak
Volgend jaar is de verwachting dat we met z’n allen nog steiler achteroverslaan van de hoeveelheid werk én oogst! Hebben jullie er zin in? Onze creatieve Marjo is al bezig met het realiseren van het definitieve ontwerp van het verkoopkastje. We beginnen eerst met één kastje. Dat komt bij de Buurttuin of in Wikel te staan. We willen eigenlijk beginnen met een verkoopkastje in Wikel, zodat inwoners van deze kern ook makkelijker toegang krijgen tot biologische en betaalbare groenten. De locatie moeten we nog bepalen - en daarvoor moeten we vervolgens ook toestemming vragen. Ideeën? Laat het weten. We denken nu aan het pleintje bij de kerk. Natuurlijk krijgt onze Buurttuin er ook eentje! Dus Marjo: zet ‘m op. We zijn benieuwd naar je definitieve ontwerp en natuurlijk naar de daadwerkelijke uitwerking. De ideeën zijn prachtig, zo heeft Marjo in haar schetsen van het Pompeblêd heel speels een appeltje gemaakt. 


Mooi najaar en vruchtbaar 2024
Buurttuin Sleat Wikel gaat dus, wat ons betreft, een mooi najaar 2023 en heel vruchtbaar 2024 tegemoet. Daarvoor worden de komende weken de eerste plannen gemaakt. Deze herfst gaan we nog het een en ander doen (de knoflook moet onder meer bijna de grond in) en er komt een teeltplan voor 2024. We breiden de tuin weer iets uit, we gaan mogelijk investeringen doen en we gaan de tuin met elkaar organiseren en beheren. Ook de verkoopstalletjes gaan we met elkaar onderhouden. Dit jaar zijn we positief overvallen door de enorme belangstelling en het enthousiasme. Het bijzondere is dat daardoor de tuin een enorme vlucht heeft gemaakt. In het nieuwe seizoen zijn er alleen meerdere momenten per week nodig om de teelt goed te laten groeien. Op die manier krijgt ook iedereen nog meer de kans om erbij aanwezig te zijn. Of om op een eigen moment langs te gaan en de Buurttuin zijn of haar liefde te geven.

Bijeenkomst op maandag 6 november
De grote groepsbijeenkomst hebben we gepland op maandag 6 november om 19.30 uur. De locatie maken we nog bekend in de appgroep. Het wordt of Sleat of Wikel, het ligt er een beetje aan waar er vrije ruimte is. We hebben gezien dat er al ruim twintig mensen kunnen die avond. Heb jij nog niet laten weten of je kunt? Dan hopen we dat deze datum in je agenda past. De plannen die we presenteren maandag 6 november, zijn niet in beton gegoten. We gaan met elkaar kijken hoe we deze tuin tot een nog groter succes kunnen maken. Daar is ieders inzet voor nodig. Dus praat en denk vooral mee. We doen het mei elkoar, foar elkoar!

Nog een paar bonusweetjes

  • Dirkje heeft met ons haar recept gedeeld voor overheerlijke en gezonde koeken. Doe er je voordeel mee! Verwarm de oven voor op 175 graden. Mix vervolgens 100 gram havermout (fijn), 100 gram amandelmeel, 1 theelepel bakpoeder, 100 gram agavesiroop (naar eigen smaak meer of minder), Kokosrasp, walnoten (gebroken), chiazaad, rozijnen en dadels (klein gesneden), 1 eetlepel speculaaskruiden en een snufje zout. Voeg op het laatst 2 eetlepels gesmolten kokosolie toe. Maak vormpjes of balletjes. Bak de koekjes in ongeveer 10 minuten. Laten afkoelen en genieten.


Gerard bakte de paksoi van de tuin in arachideolie. Een volgende keer gaat hij het stomen. Hij had het nog nooit gegeten, maar vond het smaken!

Een kok uit Sleat heeft aangegeven ons recepten te willen geven voor de groenten die we van de Buurttuin halen. Daar word je toch blij van!








woensdag 20 september 2023

Wat een fantastische tuinvibe!

Jawel, gisteravond waren we met maar liefst 22 mensen! Wat een sfeer en gezelligheid. Nieuwe tuiniers waren er ook. We zijn blij met zoveel interesse in de Buurttuin. Ook zij kregen natuurlijk een groen en warm welkom. Iedereen die biologisch (op basis van permacultuur) wil tuinieren is welkom. Gelukkig was onze oudste vrijwilliger (sorry Gerard 😉) er ook weer. Hij was in zijn nopjes en verbaasd over de hoeveelheid oogst. Nou, wij niet, hoor. Met duurzame liefde en biologische aandacht krijg je alles voor elkaar. 

Het succes van de tuin is niet te geloven. Het enthousiasme is zo groot dat er gisteravond zelfs niet genoeg 'werk' was voor iedereen. Wauw! Maar goed nieuws, de tuin gaat groeien. Zoals gezegd: komende maand worden de plannen verder gesmeed. En rond 10-10 moet de knoflook de grond in!!! We krijgen het nog druk zat...

Die tuinplannen gaan we tijdens een gezamenlijke bijeenkomst bespreken. Daarmee gaan we mét elkaar de tuin nog succesvoller maken. We zorgen er samen voor dat we goede afspraken maken over planning, werkzaamheden, gezamenlijke tuindagen, individuele bezoekjes waarbij je je groene handen kunt laten wapperen, enzovoort! Daarbij blijven koffie en thee drinken mét wat lekkers, recepten uitwisselen en bijkletsen minstens zo belangrijk. Oja, en we gaan de tuin natuurlijk officieel openen. Misschien wil de wethouder wel komen! Kan ze zien wat voor moois wij realiseren. 

Tot slot nog wat foto's die voor zichzelf spreken!