donderdag 27 juli 2023

Heel veel tuinders en nog meer sla

Het gaat goed met Buurttuin Sleat Wikel. Zeker als je kijkt hoeveel tuinders er gisteravond naar de Buurttuin toekwamen. Met ruim 25 tuinliefhebbers gingen we eerst aan de koffie, thee, verse pruimen, chocolade en wat er allemaal nog wel niet meer naar de tuin werd gesleept. Nee, geen alcohol, daar doen we niet aan, we moeten ons hoofd er wel bij houden natuurlijk. De Buurttuin is niet om te feesten, maar om heel hard te werken. Dus gingen we zaaien, planten, graskantjes steken, bewateren en oogsten. Jazeker, want oogsten kunnen we nu al.



Verkoop via Dagmarkt Sloten
Sterker nog, de slaoogst gaat zo goed, dat we omkomen in de kroppen. Bijna iedereen ging gisteren met een krop sla naar huis, maar dan nog hebben we genoeg. En daar is een mooie oplossing voor gevonden. Buurttuin Sleat Wikel verkoopt inmiddels sla via de Dagmarkt Sloten, oftewel via Wencke die gisteravond ook even kwam buurten. De flyer die erbij komt, is in de maak. Op termijn en als er meer oogst is, gaan we dat ook doen via een verkoopstalletje bij de Buurttuin zelf. En we denken na over een verkooppunt in Wikel. Want we willen gezond en biologisch eten namelijk voor iedereen beschikbaar maken. En omdat de oogst zo van het land naar de winkel of de verkoopstal gaat, kun je rekenen op eerlijke en betaalbare prijzen. Wel bijzonder, hoor, om al zo kort na onze start nu al aan het oogsten te zijn. Meneer Haas denkt er overigens het zijne van, die heeft liever dat al die kroppen gewoon blijven staan. We vertellen hem maar niet dat we inmiddels veldsla, spinazie en andere lekkernijen hebben gezaaid, want straks haalt hij zijn hele familie erbij.


Volgende week
Volgende week staat er ook weer het een en ander in de planning. Dinsdagavond wordt er verder nagedacht over de inrichting van onze kruidentuin. Meedenken? Laat het weten via de app. Woensdagavond is er weer een tuinavond. Maryke kan dan precies vertellen wat er nog gezaaid kan worden op welke plek. En wil je tussendoor naar de tuin: lekker gaan, er is altijd wat te doen! En anders gewoon even zitten aan de picknickbank en genieten van al dat moois wat in korte tijd al is gerealiseerd. Oh, en als je er dan toch bent: neem een krop sla mee!





donderdag 20 juli 2023

Een primeur: de eerste kroppen sla en heuse oogstvlaggetjes

Buurttuin Sleat Wikel heeft een primeur: er kan nu al worden geoogst. De kroppen sla zijn groot genoeg en inmiddels goedgekeurd door meneer Haas, dus we kunnen oogsten. Zin in een kropje sla? Mesje meenemen en oogsten maar.  Let op! Als je dat doet: alleen de sla nemen tussen onze nieuwe oogstvlaggen. Zijn die trouwens niet prachtig?! Die heeft Marijke gemaakt; zij is niet alleen superhandig met zeil, maar ook met hout, compost scheppen, zaaien, sjouwen en noem maar op. De vlaggetjes zien er bijzonder professioneel uit, zoals je ziet!

Er kan nu al worden geoogst! De oogstvlaggen
geven aan waartussen je de sla kan weghalen. 

Gezond en duurzaam
Voor iedereen die meewerkt aan Buurttuin Sleat Wikel is de sla gratis te oogsten, een eigen bijdrage mag, maar hoeft niet. Elke bijdrage wordt natuurlijk weer in de tuin gestopt (niet letterlijk). Onze kersverse nieuwe deelneemster Marjo uit België (nogmaals welkom buurvrouw!), die met haar boot deze zomer weer in de jachthaven van Sleat ligt, is al begonnen met het ontwerpen en maken van een verkoopkastje. Daarmee maken we onze oogst straks ook beschikbaar voor de overige inwoners van de stad en het dorp. Dat past precies bij waar wij voor staan: betaalbare, gezonde, biologische en duurzame groenten voor iedereen. 

De schets van Marjo die deze week langskwam,
zich aanmeldde en vervolgens terugging naar haar boot
om koffie en thee te zetten voor de hele groep. Wat een positiviteit!

Witte zakken met compost weg
Deze week hebben we met een grote groep ook gewerkt aan het verder opruimen van de tuin. Zo hebben we onder meer de laatste witte zakken met compost leeggemaakt en een extra zaaibed aangelegd. Daarin hebben we groenbemester gezaaid, die we hard nodig hebben. Ook kregen de plantjes water, kletsten we bij en gingen we na ruim 2,5 uur hard werken weer naar huis. Bedankt allemaal! Kon je er niet bij zijn? We zien je vast snel op de tuin.

Nog maar één appgroep


Vanaf vandaag hebben we nog maar één appgroep: Buurttuin Sleat Wikel. De appgroep Tuinontwerp en Beheer is verwijderd. De reden om verder te gaan in één appgroep is dat iedereen op deze manier dezelfde informatie krijgt. Nu was er sprake van een groep in een groep en dat willen we voorkomen. De Buurttuin is van ons allemaal is en daarin spelen we stuk voor stuk een belangrijke rol, op onze eigen manier en met onze eigen tijdsbesteding. We willen daarom voorkomen dat iemand niet iets mist, of pas later hoort dat er op de tuin van alles is gebeurd.

Gebruik app
De appgroep Buurttuin Sleat Wikel heeft op dit moment 35 leden. De een vindt het fijn om veel berichten te krijgen, de ander niet. Voor iedereen is dit anders. Daarom moeten we er met elkaar voor zorgen dat we een goede balans houden in ons appgedrag. Daarbij vragen we:

  • Om alleen te berichten als het over de Buurttuin gaat. Natuurlijk is er daarbij ruimte om ook over het bezoek van bijvoorbeeld een haas of een schoolklas te appen. Sterker nog: graag, want die foto’s gebruiken weer op onze website en Facebook-pagina.
  • Het verzoek is alleen om niet overal uitgebreid op te reageren of persoonlijke zaken te delen. Wil je met anderen van de Buurttuin verder in gesprek: doe dat dan buiten deze groep om. Dat klinkt misschien streng, maar we moeten voorkomen dat er dagelijks een grote hoeveelheid berichten op ons af komen.
  • Wil je eigenlijk helemaal geen berichten zien, maar wel aangesloten blijven? Dan adviseren we je om de appgroep op ‘dempen’ te zetten. Je kunt dan zelf beslissen wanneer je de berichten leest. Niet lezen kan ook, het kan dan alleen zijn dat je niet van alles op de hoogte bent en daardoor zaken mist.
Bijeenkomst in augustus
Na half augustus proberen we nog een bijeenkomst in te plannen. Je wordt hiervoor uitgenodigd via de app. We hopen op een grote opkomst. We gaan dan namelijk met elkaar bespreken hoe we de tuin verder op een goede manier kunnen organiseren.

Wil je meedoen?
Lees je dit bericht en ben je nog niet aangesloten bij de Buurttuin? Meld je dan aan via buurttuinsleatwikel@yahoo.com. We maken je dan ook lid van de appgroep als je dat wilt.

  


dinsdag 18 juli 2023

Gewenst bezoek, ongewenst bezoek en meer tuinfeitjes

Buurttuin Sleat Wikel werd vandaag druk bezocht. Zo kwam Juf Margreet, zelf aangesloten bij de buurttuin, langs met de kinderen van groep 3/4 uit Sloten. Samen met de leerlingen heeft ze ook een tuin bij school. Vandaag wilde ze de kinderen graag de buurttuin laten zien. Daar hebben ze rondgekeken en gezien dat er al van alles groeit. Na het bezoek ging de klas richting school waar met de geoogste bonen uit de schooltuin lekkere groentesoep is gemaakt. Dat is met smaak verorberd. Het was een leuke, leerzame en lekkere activiteit. We zijn er enorm trots op dat de buurttuin ook hiervoor wordt gebruikt, want met gezond tuinieren en eten kun je niet vroeg genoeg beginnen. En deze olijke dames en heren aan de picknicktafel zijn natuurlijk onze tuinders van de toekomst. Hopelijk is er binnenkort ook oogst op de tuin die de kinderen mee kunnen nemen.

Leuk dat jullie er waren!!!
Iets minder gewenst bezoek
We hadden vandaag ook iets minder gewenst bezoek. Deze vrolijke knager (goed kijken!) kwam langs en hupte zo naar onze bed vol met sla. Daar heeft de haas heerlijk zitten eten. Tja... Daar kunnen we weinig aan doen natuurlijk. Er waren deelnemers van de tuin die opperde om het dier op te eten, maar helaas, dat past niet in de visie van onze buurttuin. Daar staat dat we tuinieren met respect voor alles wat om ons heen leeft. Dus ook voor meneer Haas. Wel hopen we dat hij niet te vaak komt en vooral zijn familie thuislaat.

Leuk dat je er was, maar probeer een ander tuintje...

Morgenavond tuinavond
Dan nog een kleine mededeling over wat eigenlijk al bekend was, maar morgenavond hebben we een tuinavond vanaf 19.00 uur. We gaan zaaien voor de komende periode. Ook drinken we koffie en praten we verder bij. Voor wie er niet bij kan zijn: we brengen jullie natuurlijk verder op de hoogte. En de volgende keer ben je er misschien wel, vinden we gezellig!

Bijeenkomst in augustus
Daarnaast proberen we nog halverwege augustus een bijeenkomst te plannen in Dorpshuis Irene. Dan praten we onder meer met elkaar verder over de organisatie van de tuin. De uitnodiging volgt nog via de algemene buurtapp.

woensdag 5 juli 2023

Stormachtige dag

We kunnen er niet omheen: het was vandaag een stormachtige dag. En dus ook op de Buurttuin Sleat Wikel. Gisteravond hadden we er nog een 'openluchtvergadering' met Cor, de eigenaar van het stuk grond waarop wij onze tuin realiseren. We zaten heerlijk buiten, terwijl Geja een 'directeursstoel' kwam brengen. Die heeft de picknicktafel nu helemaal tot vergaderhoek omgetoverd. Al gaan we die plek natuurlijk vooral gebruiken om te genieten van de tuin en de gezelligheid met elkaar. Ook werden gisteren de laatste bedden voorzien van compost en mulch. En toen kwam de storm.

Zomerstorm lijkt te zijn overleefd
Gelukkig lijkt het mee te vallen, zo laat Tanja weten. Ook Hilly is op dit moment op inspectie. De Buurttuin Sleat Wikel lijkt in elk geval de krachtigste zomerstorm ooit goed te hebben overleefd. Gelukkig! Het past ook wel heel goed bij onze positieve flow. Zo meldde de 10-jarige Lenthe (inderdaad de dochter van Tanja) zich aan als vrijwilliger. Ze voegde ook direct daad bij woord en hielp met mulchen. Of het ook te maken had met het feit dat ze eigenlijk naar bed moest, dat weten we niet (al denken we dat dat meehielp). Maar we vertrouwen erop dat we haar vaker op de tuin de handjes uit de mouwen zien steken. Dus welkom, Lenthe! Nu zijn we met 36 vrijwilligers. En misschien wel 37, want gisteren kwam er ook iemand anders uit Sleat langs die  interesse had. Hij wilde in elk geval op de hoogte blijven en wie weet...

Lenthe is nu onze jongste vrijwilliger!

Een mooie zomerbries
Er kwam overigens vandaag nog een mooie zomerbries met de impact van een orkaan voorbij: ook de aangevraagde subsidie Het Kernenbudget van Gemeente De Fryske Marren is namelijk aan ons toegekend. Met bijzondere dank aan Willem en Christina die voor ons de aanvragen deden. Daarmee hebben we alle benodigde gelden binnen, passend bij onze begroting opgesteld en in de gaten gehouden door Kees, alias de-man-die-handig-is-met-cijfertjes en pc's en het ophalen van mulch. Elke vrijwilliger binnen onze buurttuin draagt op zijn eigen mooie manier bij. Zo is Richard bezig met het maken van een informatiebord, Marijke met het intekenen van wat er moet worden gezaaid, Yke Jelle met het pompsysteem en maait Hans regelmatig het gras... Eigenlijk moeten we iedereen bij naam noemen, maar dat wordt een beetje veel. Als maar duidelijk is dat we dit mei elkoar doen voor de mienskip. En dat gaat ons, even opscheppen, bijzonder goed af! 


Dit mooie plantje stond ineens op de picknicktafel. Leuk hoor! 



zondag 2 juli 2023

Goed nieuws en onze kruidenlemniscaat

Goed nieuws! Alweer! Gisteren is ons door de stichting Van der Walfonds een prachtige subsidie toegekend. Wat zijn we daar ongelooflijk blij mee. Bedankt Van der Walfonds!!! We geven binnenkort graag een rondleiding op de buurttuin. Wat gebeurt er toch veel moois sinds we zijn begonnen. Er is zoveel steun vanuit iedereen. Ook hebben zich drie nieuwe groene tuinders aangemeld: Lily, Dee en Maaike! Wolkom! We zijn nu al met 35 mensen!

Compost, mulch en zaaien
En die vele handen maken het werk licht. Nou ja, bij wijze van spreken dan. Want compost scheppen en verdelen is best een pittig werkje. Afgelopen week ging een groep doorzetters hiermee nogmaals aan de slag. Ook werd er mulch gehaald en naar de tuin gebracht. Aan iedereen die heeft meegeholpen: dank, dank, dank! Met elkaar maken we er echt zoiets moois van! De werkgroep Tuinontwerp & Beheer zocht ook uit welke zaden we nog dit jaar en begin volgend jaar kunnen gebruiken. Bij De Bolster (want: biologisch) hebben we een mooie hoeveelheid zaden aangeschaft. Denk aan komkommerkruid, koolraap, winterpostelein, rammenas, spinazie (winterreuzen!) en wortelpeterselie. Ook bloemenzaden zijn gekocht, zoals Goudsbloem. Dat staat niet alleen leuk, maar een Goudsbloem houdt bijvoorbeeld ook plagen op afstand. Zo zie je maar: over alles wordt in Buurttuin Sleat Wikel nagedacht. Want gif: daar doen we niet aan!





Start kruidenlemniscaat
Bij een echte buurttuin hoort natuurlijk ook een kruidentuin. Ook daar is inmiddels hard aan gewerkt. Onze Hilly heeft de kruidentuin ontworpen. Zij wilde graag een kruidentuin en dan niet in de vorm van een cirkel, maar in de vorm van een lemniscaat. De lemniscaat staat in de wiskunde bekend als een symbool voor oneindigheid. Dus met een beetje geluk eten we straks oneindig veel kruiden. Denk aan bieslook, peterselie, salie, munt, koriander, bonenkruid, zuring en ga zo maar door. Ook de lijst van kruiden is oneindig. Hilly heeft de contouren uitgezet en nu zijn we toe aan de volgende stap: de verdere inrichting. Hierover gaan we binnenkort verder met elkaar nadenken en dan gaan we over tot de uitvoering. Daarover binnenkort meer. Het begin is er in elk geval! Dank Hilly!  
Goed combineren
Zo'n mooi kruidenlemniscaat vraagt wat betreft invulling namelijk om een zorgvuldige aanpak. Sommige kruiden houden van elkaar en andere moeten niks van elkaar hebben. Goede combinaties zijn onder meer:

  • Kervel, majoraan, dille, pimpernel, bieslook en kamille.
  • Rozemarijn, tijm en andere mediterrane kruiden.
  • Salie en oregano.
  • Citroenmelisse is graag vriendjes met iedereen.
  • Peterselie, bieslook en dille.
Maar dille en venkel gaan bijvoorbeeld onderling kruisen. De nieuwe plantjes hebben daardoor veel minder smaak.

Vorm en opbouw zijn belangrijk
Ook de vorm en opbouw van onze nieuwe kruidenspiraal als lemniscaat zijn heel belangrijk. Op die manier creëren we namelijk de juiste ruimte voor de kruiden die veel zon en warmte nodig hebben en de beste plek voor kruiden die juist van de schaduw en vocht houden. Daar zit een heel idee achter, dat we op dit moment aan het bestuderen zijn. Het idee van de kruidenspiraal komt voort uit de permacultuur. Dat is precies waarvoor we staan in Buurttuin Sleat Wikel. Leuke toevoeging in onze kruidenlemniscaat zou kunnen zijn om ook een emmer in te graven om zo een vijvertje te creëren voor bijvoorbeeld waterkers.



Heb jij nog kruidenplantjes?
Heb jij nog kruidenplantjes of mooie stekjes? Laat het ons weten via buurttuinsleatwikel@yahoo.com. Dan nemen we die op in de kruidenlemniscaat. We laten je dan weten wanneer je deze kunt (laten) planten! We kunnen dan ook een lijst maken van kruidenplanten die we nog nodig hebben.



zaterdag 24 juni 2023

Kom je helpen volgende week?

Voor aankomende week staan er twee dingen op het programma:
🌱 maandagavond 26 juni om 19.00 uur komt de werkgroep Tuinontwerp en Beheer bijeen op de Buurttuin voor het maken van een planning en een teeltplan voor de herfst en de winter. Ook planten we verschillende groenten in de daarvoor bestemde bedden. Vind je het leuk om langs te komen en/of heb je nog wat plantjes staan? Welkom!
🌱 Woensdagavond 28 juni hebben we een ploeg nodig om weer compost te scheppen. We verzamelen om 19.00 uur bij Roelie en Folkert in Wikel. Samen gaan we dan naar de compostbult en scheppen we een volgende kar vol voor de tuin. Verder is er een groep mensen en een kar nodig om gras op te halen bij de Jerden (mulch) Kun je maandag of woensdag meehelpen? Kom langs!

vrijdag 23 juni 2023

De eerste plantjes staan erin

Groot nieuws: de eerste plantjes staan in de Buurttuin! Vanochtend ging een kleine groep alvast aan de slag. Daarmee is het nu officieel: de Buurttuin gaat nu ook letterlijk groeien! Hoe bijzonder! Nog geen jaar geleden begon het met een idee aan de keukentafel. Nu al is de Buurttuin een feit. Gisteren meldde zich ook weer een nieuwe vrijwilliger. Daar zijn we zo blij mee, want deze tuin is er voor iedereen die samen biologisch en duurzaam wil tuinieren.

Plant mee!

Heb jij nog stekjes of zaadjes die de Buurttuin in kunnen? Plant dan gerust mee! Bij de bedden staat waar welke soort gewassen komen. Kijk ook even in de gereedschapskist, daar vind je meer informatie (zie foto). Of overleg eerst even via de algemene Buurttuin-app of mail naar buurttuinsleatwikel@yahoo.com. Dan kom het zeker goed! De komende tijd worden ook de andere bedden klaargemaakt om te gaan zaaien. Ook al is het bijna juli, er kan nog zoveel! 

  
In de gereedschapskist ligt meer informatie!

 

 Opening volgt nog

Natuurlijk denken we ook na over een mooi officieel openingsmoment! Ideeën? Laat het weten! Ondertussen wordt er ook al nagedacht over fase 2.


 


 



woensdag 21 juni 2023

Meer compost naar de buurttuin en ondersteuning uit alle hoeken

 Vanavond is een grote groep groenliefhebbers van de Buurttuin Sleat Wikel weer verder gegaan met de gezondste, mooiste en gezelligste buurttuin van Friesland. Nu al de mooiste inderdaad, moet je nagaan als het volop groeit en bloeit. Er werd weer volop compost geschept en naar de buurttuin gebracht. Daar komen de eerste bedden al echt tot ontwikkeling. Maar niet alleen de compost ging naar de buurttuin, ook een heuse picknicktafel (dankjewel Folkert en Roelie) werd gebracht en op de nieuwe plek gezet (bedankt mannen van Geja). Het begint er steeds meer op te lijken! Wat een samenwerking weer, wat een bundeling van krachten en wat een gezelligheid. Hieronder een paar foto's, bekijk de rest op Facebook!




Trots op samenwerking en medewerking!
We hebben het al meerdere keren gezegd, maar de samenwerking en de medewerking van iedereen is echt iets om heel trots op te zijn. Iedereen draagt de Buurttuin Sleat Wikel een warm hart toe. Het is echt ongelooflijk en zo mooi om te zien hoe de onderlinge verbinding ontstaat en wat voor moois het oplevert. Zo werden we vandaag verrast door een bericht van Hans. Hij had voor ons weer het gras gemaaid en alles zag er volgens hem 'weer strak uit'. Nou, dat is zeker waar! Bedankt, Hans. En dat was nog niet alles: hij had ook nog wat gereedschap voor ons. Nou, het kon allemaal niet op, zeg. GEWELDIG! Daar kwam nog een mooi bericht bij: Siebrand schenkt ons een accu voor ons pompsysteem. En Marco heeft aangegeven ons te helpen met de compost-bigbags die we hebben besteld. Hij wil die wel voor ons op de juiste plaats zetten. Hoe mooi deze samenwerking: hoe mooi zo'n mienskip waarin iedereen elkaar zo ondersteunt en gaat voor een mooi groen en duurzaam resultaat.


Zaadjes en stekjes gezocht!

Gisteravond hadden we overleg met de werkgroep Tuinontwerp en Beheer. In verband met het heerlijke onweer en de broodnodige regen, moesten we uitwijken naar de molen om te overleggen.

🌱 We hebben afspraken gemaakt over compost. We hebben de prachtige zadengids van de Bolster bekeken (met dank aan Gerard) en een verlanglijst gemaakt voor zaden en planten.  

🌱Maar voordat we gaan bestellen, vragen we eerst nog aan iedereen in onze omgeving; heb je nog zaadjes of stekjes van groenten die je kwijt wilt? Wij zijn er heel erg blij mee. Laat het ons weten, dan krijgen ze een plekje in Buurttuin Sleat-Wikel: buurttuinsleatwikel@yahoo.com




vrijdag 16 juni 2023

Iets met grond, stroom, draadjes en geld

De Buurttuin Sleat Wikel is volop in ontwikkeling. Natuurlijk hadden veel mensen het liefst al gezien dat er van alles groeit en bloeit, maar zo eenvoudig is dat niet. Voorafgaand aan al dat gezonde lekkers, heb je namelijk heel wat werk te verrichten. De meesten zullen het wel herkennen: een tuin wordt pas echt mooi als je al een tijd bezig bent. Maar! Nog geen courgettes wil niet zeggen dat er niks gebeurt.

Vallen, opstaan en doorgaan
Zo zijn we vorige week, zoals we al vertelden, onder meer begonnen met het scheppen van compost, maar dat blijkt een flinke klus. De werkzaamheden liggen ook heel even stil, omdat er in Wikel op dit moment toch echt één ding belangrijker is dan de tuin en dat zijn de Wikelerfeesten! 😜 Daarna pakken we het zo spoedig mogelijk weer op. Ook hebben we ons een beetje vergist. We hadden eigenlijk per bed moeten beginnen en niet met alles tegelijk. We waren iets te enthousiast. Maar goed, we leren tijdens het doen. En eigenlijk zijn we al heel goed op weg natuurlijk. Vallen en opstaan en vooral doorgaan! We zullen wel eens laten zien hoe mooi onze Buurttuin wordt.

Boren in de grond
Helemaal stil zitten we deze week dan ook niet. Zo is Tanja gisteravond nog op de tuin geweest voor haar opleiding. Ze heeft een aantal grondboringen gedaan. "Op het hoogste punt was het natuurlijk droog", vertelt ze. "De eerste zestig centimeter heeft daar ongeveer dezelfde bodemstructuur. Op het laagste punt, vlakbij de sloot, zakte ik zo de grond in met de boor. Het is daar zo zacht als boter en er zijn daar heel veel wormen." Daarna heeft Tanja nog een gat gegraven van 30 x 30 x 30 centimeter. "Dat heb ik gevuld met water om te controleren hoe het water wordt opgenomen. Het water zakte in tien minuten ongeveer tien centimeter. Ik ga mijn bevindingen binnenkort bespreken met mijn docent."




Iets met stroom en draadjes
Yke Jelle is ook druk bezig geweest gisteravond. Het heeft te maken met iets met draadjes, zonnepanelen (met dank aan Rico) en stroom genereren. Hij zorgt echt voor de techniek in ons stukje natuur. Onmisbaar voor ons pompsysteem. We kunnen zelfs onze mobiel opladen! Al gaan we natuurlijk wel voor rust en hard werken in de tuin! Maar ja, we moeten wel foto's en video's kunnen maken om aan iedereen te laten zien wat voor moois we met elkaar aan het realiseren zijn. 





Subsidie bevestigd!
En dan kwam vandaag ook nog eens de officiële bevestiging binnen van de subsidie die we ontvangen van het Iepen Mienskipsfûns (IMF). Met dank aan Willem en Christina die voor ons de subsidieaanvragen regelen! Wat groeit het allemaal toch mooi. Nu nog zichtbaar de vruchten (en groenten) gaan plukken, maar dat komt! Aan de inzet van iedereen die bij de Buurttuin is aangesloten, zal het zeker niet liggen! Wij kunnen niet wachten en onze nieuwsgierige buren ook niet...




zaterdag 10 juni 2023

Een dag met een luchtje

Vandaag was een dag met een luchtje! We hebben compost geschept en de bedden voorbereid met karton. Daarna ook nog mulchmateriaal gehaald. Echt iedereen is vandaag flink in de weer geweest. Wat een inzet en wat een spierkracht hebben we laten zien en dat met bijna dertig graden. We zijn nog lang niet klaar, maar wat hebben we al veel gedaan. GRUTSK! Iedereen bedankt! We zien elkaar snel weer! En over een tijdje komen we elkaar gewoon tegen op de tuin, als iedereen zijn eigen gangetje maakt naar de tuin. Nu moeten we gezamenlijk nog even flink optrekken, want zo'n tuin is best groot en dan gebruiken we pas een derde. Hieronder een paar foto's, bekijk alle foto's in het album op Facebook!

Harde werkers op de tuin!

Op de Buurttuin Sleat Wikel tuinieren we op een duurzame manier!









vrijdag 9 juni 2023

Er wordt hard gewerkt!

Deel gereedschap is al gebracht!


Zelfs drie stoelen om te rusten, uit een containerbak gered door Tanja 💪

Hopelijk eten we snel boontjes!


Maar eerst hebben we wat te scheppen 😅


 

Rolverdeling werkzaamheden 10 juni

Compost scheppen en mulchmateriaal halen

  • Aanvang: 09.30 uur bij Folkert en Roelie.
  • Aanwezig: Hilly, Yke Jelle, Folkert, Roelie, Richard en Sandra.
  • Benodigdheden: vier kruiwagens. Er staan er al drie bij Folkert. Sandra en Richard nemen een kruiwagen mee. Scheppen en rieken zelf meenemen.
  • Aanpak: Folkert legt uit hoe we het gaan doen.
Werkzaamheden op de tuin

  • Aanvang: 10.00 uur.
  • Aanwezig: Gerard, Tanja, Truus, Ina, Ina Mous, Rico, Margreet, Marijke en Helmyn.
  • Benodigdheden: gieters, scheppen, sneeuwscheppen en rieken zelf meenemen als dat lukt.
  • Aanpak: Tanja legt uit wat er gaat gebeuren. We hebben drie groepen met elk zes bedden. Per bed wordt een piketpaaltje geslagen met daarop de gewasgroepen. Verdere uitleg volgt! Drie bedden zijn overigens niet gefreesd. Dit op initiatief van Hilly. We gaan hier experimenteren met alleen karton en compost.
In principe gaan we door tot 12.00 uur. Wie langer wil en kan doorgaan, kan dat natuurlijk doen. 

Vergeet geen water mee te nemen, want het wordt warm!

Heb je je wel aangemeld en sta je niet op deze lijst? Of wil je je alsnog aanmelden. Stuur dan even een mailtje naar buurttuinsleatwikel@yahoo.com.

Schitterend logo voor onze Buurttuin

Buurttuin Sleat Wikel heeft sinds vandaag een eigen logo. Dat is gemaakt door Yke Jelle uit Wikel. Hij is een van onze jongste vrijwilligers. Deze handige creatieveling kreeg meteen inspiratie toen hij hoorde over de tuinplannen. Enthousiast ging hij aan de slag en kwam met een aantal logovoorstellen. Na een stemming onder de ruim dertig vrijwilligers van onze Buurttuin kwam dit logo naar voren. Het geeft precies weer waar we met elkaar voor staan: duurzaam, gezond en sociaal. Bedankt, Yke Jelle! Het is heel mooi geworden! Het is een logo waar we als Buurttuin trots op mogen zijn. En fijn dat je zo meehelpt! Wil je net al Yke Jelle ook vrijwilliger worden? Meld je dan aan via buurttuinsleatwikel@yahoo.com



donderdag 8 juni 2023

Geplande werkzaamheden 10 juni

Hieronder een overzicht van de geplande werkzaamheden voor zaterdag. Wil je helpen? Geef even aan wat je kunt doen en wat je mee kunt nemen aan benodigdheden. We zetten deze werkzaamheden ook nog in de app. Dan kun je laten weten wat je wilt oppakken! 

Wat

Wie

Benodigdheden

Compost scheppen op Bargebek

 

Om 09.30 uur verzamelen bij Roelie en Folkert

 

Drie mensen

Twee kruiwagens

Drie rieken

Aanhanger

Bezem

Sneeuwschep

Uitvlakgereedschap

Karton uitrollen op de bedden en stenen erop leggen zodat het blijft liggen tot compost er is. Karton nat maken.

Op de Buurttuin vanaf 10.00 uur

Minimaal twee mensen

Karton en stenen neemt Tanja mee

Gieters (Tanja neemt er twee mee, Sandra een)

 

Verdelen van compost vanaf de platte wagen op de bedden

Minimaal drie mensen

Sneeuwschep

Grote schop

Zaaien en planten van de juiste gewassen in de aangewezen bedden

 

Zaden en plantjes die je kwijt kunt en wilt en die nog in juni gezaaid kunnen worden

 

Ophalen mulchmateriaal

Folkert en ?

1 extra kar

Mulchen van compostbedden (aanbrengen van materiaal om te voeden en uitdroging tegen te gaan)

Minimaal drie mensen

Mulchmateriaal

 


woensdag 7 juni 2023

Nieuwsbrief juni 2023

Beste Buurttuinders,

Het is jullie vast niet ontgaan: we zijn begonnen met de realisatie van de Buurttuin Wikel-Sleat. Misschien heb je zelfs al op het land gestaan en je groene handen laten wapperen. Misschien nog niet, maar dan kom je vast snel.😉 Want we doen dit met elkaar en iedereen is welkom! Aan het einde van de nieuwsbrief lees je ook wat we aanstaande zaterdag gaan doen. Dit delen we ook nog in de appgroep. Daar kun je ook laten weten of je komt! 

Over deze nieuwsbrief
Om ervoor te zorgen dat elke vrijwilliger (we zijn inmiddels met dertig mensen!) zich onderdeel voelt van de Buurttuin, plaatsen we regelmatig een korte (of wat langere) nieuwsbrief op deze pagina. Zo ben je op de hoogte van het laatste nieuws en lees je wat de vervolgstappen zijn en hoe jij kunt bijdragen. Heb je vragen, opmerkingen, ideeën? Stuur dan een e-mail naar buurttuinsleatwikel@yahoo.com. Liever niet in de appgroep ‘Buurttuin Sleat Wikel’, want die willen we zo rustig mogelijk houden.

💚

Update financiën
Buurttuin Sleat Wikel is officieel een werkgroep binnen Dorpsbelang Wikel. Daar zijn we heel blij mee. Op deze manier kunnen we via DB Wikel de subsidies aanvragen. Maar dat is nog niet alles…

Donaties vanuit belangen
DB Wikel heeft 500 euro gedoneerd als startbudget. Dit geld mogen we gebruiken om onze tuin op te starten. Ook Plaatselijk Belang Sleat steunt ons en doneert eveneens 500 euro. Als de aanvraag van subsidies tegenvalt, wil DB Wikel nogmaals 500 euro geven en SB Sleat 250. Dit is natuurlijk fantastisch nieuws. We hadden nooit durven dromen dat iedereen zo achter de Buurttuin staat.

Subsidies
Vanuit de Buurttuin zijn er drie subsidieaanvragen gedaan:

1. Iepen Mienskipsfûns: 3.000 euro. Deze is ons toegekend, maar nog niet uitgekeerd.
2. Het Kernenbudget van Gemeente De Fryske Marren: in juni wordt meer bekend.
3. Van der Wal Stichting: in juni wordt meer bekend.

💚

Update organisatie
Op de eerste plaats vormen wij - alle vrijwilligers bij elkaar - de organisatie van de Buurttuin Sleat Wikel. We kunnen dit alleen met elkaar laten groeien! Niet iedereen zit in een werkgroep en dat hoeft ook niet. Maar we hebben wel een aantal dingen georganiseerd en ondergebracht in werkgroepen, omdat we op die manier overzicht blijven houden. Wil jij bij een van deze werkgroepen aansluiten? Stuur dan een e-mail naar buurttuinsleatwikel@yahoo.com

Huidige werkgroepen
  • Werkgroep Tuinontwerp en Beheer: deze bestaat op dit moment uit Geja, Gerard, Marijke, Helmyn, Hillie, Roelie, Ina Mous, Margreet, Yke Jelle, Folkert, Tanja en Sandra.  Deze werkgroep heeft een eigen app. Hier wordt gesproken met elkaar over hoe de tuin eruit komt te zien en welke werkzaamheden worden ingepland. Hier worden de beslissingen genomen over ontwerp en beheer.
  • Kerngroep:  deze bestaat uit Tanja, Kees en Sandra. Kees is onze penningmeester. De kerngroep houdt de begroting in de gaten, neemt beslissingen over uitgaven en doet aanvragen voor subsidies. Erna, Christina en Willem denken op de achtergrond mee over de financiën en komen in actie voor nieuwe subsidieaanvragen.
Wat als jij niet in een werkgroep zit en ook niet wil?
Geen enkel probleem! We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen en geplande werkzaamheden op de Buurttuin. Dat doen we via de algemene appgroep en via deze website. Je kunt dan altijd zelf aangeven wat je wilt en kunt oppakken. 

💚

Wat is er inmiddels gedaan?
  • Van Cor mogen we 25 x 75 meter land gebruiken. Onlangs heeft hij voor ons de eerste 25 x 25 meter omheind met een schapenhek. Heel erg bedankt, Cor! 
  • De werkgroep Tuinontwerp en Beheer heeft er bewust voor gekozen om de Buurttuin in delen te realiseren. We gaan dus in eerste instantie aan de slag met 25 x 25 meter. Gerard en Tanja (die een opleiding volgt voor moestuinieren op grotere schaal) nemen voorlopig samen het voortouw in het maken van de indeling van de tuin. Ze hebben voor het eerste deel dan ook een tekening gemaakt (zie hieronder). Hierop zijn achttien zaaibedden ingetekend en een kruidentuin in de vorm van een lemniscaat. Ook is al een indeling gemaakt van de soorten gewassen. 
  • Hans Tadema heeft voor ons het stuk land van 25 x 25 meter gemaaid. Heel erg bedankt, Hans!
  • Op basis van dit ontwerp heeft Henk Deinum de eerste bedden gefreesd. Heel erg bedankt Henk!
  • Van mevrouw Gersjes mogen we de composthoop die op haar land ligt gratis komen ophalen. Bedankt, mevrouw Gersjes! We hebben de compost bekeken en het is echt zwart goud!
  • Yke Jelle heeft voor ons een prachtig logo ontworpen! Bedankt, Yke Jelle! Heb jij al gestemd? Dat kan nog via het bericht in de appgroep!!! Binnenkort volgt de uitslag!

💚

Wat zijn de vervolgstappen en hoe doe jij mee?

  • Biologisch, gezond en duurzaam. Dat zijn de sleutelwoorden waarmee het projectplan van de Buurttuin is opgesteld. Daarmee hebben we onze eerste subsidie ook binnengehaald. Op basis hiervan gaan we de Buurttuin verder realiseren. Daarbij kan iedereen bijdragen met zijn of haar eigen kennis. 
  • We laten ons hierbij ook inspireren door andere buurttuinen (Heeg, Warns, Sibrandabuorren, Lemmer). Zij werken allemaal vanuit de principes van de permacultuur. Hierbij staat het voeden van de bodem centraal. De bodemstructuur wordt niet aangetast. Binnen onze eigen Buurrtuin gaan we hiermee experimenteren:
  1. We dekken de gefreesde grond af met een laag (onbedrukt) karton.
  2. We maken dit karton nat.
  3. Daarna wordt het karton afgedekt met een dikke laag compost.
  4. Hierin zaaien en poten we wat op dit moment nog kan.
  5. We hebben 3 x 6 bedden. Per bed zaaien/poten we 1 gewasgroep: koolgewassen, bladgewassen, vruchtgewassen, wortelgewassen, aardappelen en peulgewassen.
  • Wekelijks volgt er een appbericht met de werkzaamheden die in de planning staan. Zo ben jij op de hoogte van wat er gaat gebeuren en kun je aangeven of je komt helpen. Ook hier geldt: heb je ideeën, aanvullingen: laat het ons weten via buurttuinsleatwikel@yahoo.com. De Buurttuin is van ons allemaal, dus denk mee!


dinsdag 6 juni 2023

Mooie stap gezet vandaag!

Vandaag is er weer een mooie stap gezet! Met grote dank aan Henk Deinum.

Hij freesde de eerste bedden, die zaterdag waren uitgezet. Ook maakte hij een start met de realisatie van onze geplande lemniscaat-kruidentuin.

Onze razende buurttuin-reporter Hilly legde alles vast en hielp Henk vandaag! Gerard kwam in zijn inmiddels bekende blauwe overall een kijkje nemen: ook hij houdt alles nauwlettend in de gaten! 

Ongelooflijk hoe hard we gaan. Een goede voorbereiding is echt meer dan het halve werk. En met dertig vrijwilligers is het een waar duurzaam en sociaal feest! Wordt vervolgd!