vrijdag 18 augustus 2023

Dierengeteisem, een rijke oogst en klusjes te doen

Buurttuin Sleat Wikel groeit en groeit. Niet alleen in groenten en een enkele blauwe bes, maar ook in vrijwilligers. Want er komen nog steeds mensen bij die interesse hebben. De een denkt mee, de ander tuiniert. De een klust in zijn garage, de andere denkt na over een bewateringssysteem. De een regelt het geld in de vorm van subsidie, de ander geeft het uit. De een geeft de plantjes water, de ander zorgt dat onze boekhouding klopt. En zo heeft iedereen zijn eigen bijdrage. Dat is precies waar het bij onze Buurttuin om gaat. We doen het mei elkoar, foar de mienskip. We zijn inmiddels met bijna veertig vrijwilligers, dus we hebben heel wat denk- en aardewroetkracht.

Vis tussen andijvie
Afgelopen woensdagavond was het weer tuinavond. Wederom kwam een groep tuiniers bij elkaar om de plantjes liefde te geven. Tanja ging aan de slag met het vullen van de gieters en viste daarbij een levend glibberig visje uit de sloot dat ze zonder pardon bij de andijvie goot. Aangezien zij niet tegen glibberige dingen kan, moest het arme dier door een andere tuinier worden gered. Zo zie je maar: de samenwerking vindt plaats op alle vlakken.

Nietsvermoedend brengt Tanja een vis naar de andijvie...
Roelie tuiniert lekker verder op de achtergrond. 

Flinke oogst en een muis
Er werd woensdag weer gras gestoken, onkruid gewied en er werd ook geoogst! Yke Jelle zorgde ervoor dat er een mooie hoeveelheid groenten te verdelen was; van snijbiet en boerenkool tot raketradijs en courgettes en van sla tot andijvie. Er was ook een koolrabi en die leek groot genoeg voor een goede maaltijd... tot we beter keken. Er is blijkbaar nog iemand die tuin ongevraagd bezoekt: meneer of mevrouw muis. De koolrabi was namelijk van onder, vanuit de aarde, helemaal opgegeten. Meneer Haas kan het dus niet zijn geweest. Die had zich dan weer ontfermt over de boerenkool. En laten we het maar niet hebben over Momfer de Mol die ook al fan van de Buurttuin is geworden. Maar goed, we zijn sociaal. Al stelt dat dierengeteisem wel ons geduld op de proef.

Yke Jelle houdt van oogsten en uitdelen!


Naast meneer Haas hebben we nu ook meneer of
mevrouw Muis.

Altijd wat te doen: klusjes en oogsten
Volgende week woensdag is er weer een tuinavond. Kom gezellig langs! Er is altijd wat te doen. Ga je op een ander moment? Wees welkom. Als je er dan toch bent, dan is het fijn als je de planten even water geeft. Kijk uit voor de vissen. Graskantjes afsteken kan ook. En oogsten kan eveneens. Let wel op dat als je boerenkool oogst je dit van onderen doet. Je oogst namelijk de onderste volgroeide bladeren door ze af te breken. Zolang de kop intact blijft kan de plant goed doorgroeien en kan er lang van geoogst worden. Radijsjes, snijbiet en andijvie kun je ook als maaltijd halen. Er staan overigens plantjes die we bewust laten doorschieten. Dat doen we voor het zaad: die dus graag laten staan.

Helmyn en Hanneke gingen als een goed geolied
team door de tuin woensdag. Sandra, in inmiddels
haar bekende roze tuinoverall,
liet zich niet fotograferen. 

Leuk nieuws: op de projectkaart
Dan nog een leuk nieuwtje: we staan op de projectkaart van het Iepen Mienskipsfûns (IMF). Je vindt ons op deze plek.

Datum bijeenkomst komt nog!
Zoals aangegeven komen we naar verwachting in oktober bij elkaar voor een grote bijeenkomst. We gooien hiervoor op een later moment verschillende data in de groepsapp. We hopen dat er veel mensen komen. Dan praten we elkaar bij en gaan we onze buurttuin verder voorbereiden op een nog groter succes in 2024!



donderdag 10 augustus 2023

Woensdag tuindag, bijeenkomst in de herfst en een groene oase

Buurttuin Sleat Wikel is op dit moment een ware groene oase. Wie het land opkomt bij het schelpenpad achter de jachthaven weet niet wat hij ziet. Is het de gunstige ligging van het land? Is het de vele regen van de afgelopen tijd? Is het de zon die zich (gelukkig) af en toe laat zien? Of is het toch echt te danken aan de liefde die de vele tuiniers aan de Buurttuin geven? Wij denken dat alles invloed heeft, maar de aandacht die de tuin krijgt natuurlijk nog wel het meest. Inmiddels is woensdagavond ook een echte tuinavond geworden. Gisteravond vonden elf tuiniers hun weg weer naar de Buurttuin; en dat in vakantietijd! 


Woensdag tuindag
Volgende week woensdagavond (16 augustus) gaan we weer met elkaar aan de slag. Tussendoor kan natuurlijk iedereen die bij de Buurttuin is aangesloten, langsgaan en de tuin verder zijn of haar liefde geven. Gewoon gezellig aan de picknickbank koffiedrinken en genieten, mag ook. En wat dacht je van oogsten, want er groeien lekker dingen, hoor. Sla, courgette, radijsjes... en de snijbiet gaat ook de goede kant op. Oogsten kun je doen tussen de rode vlaggetjes en als je iets anders ziet wat klaar lijkt, ga je gang. Twijfel je? Vraag het dan even in de groepsapp. Het oogstsysteem gaan we nog verder vormgeven met elkaar.


Bijeenkomst in de herfst
Zeker om zaken, zoals een oogstsysteem, met elkaar te bespreken, is er het plan om weer bij elkaar te komen. Eerder hebben we daarvoor een uitnodiging gestuurd via de groepsapp, maar niet iedereen kan. Daarom gaan we deze bijeenkomst later in het jaar plannen. Waarschijnlijk in oktober, een uitnodiging volgt nog via de app. Dan zijn de vakanties zeker voorbij, in september gaat namelijk ook nog een aantal tuiniers weg. Op zich is het niet erg om dan pas bij elkaar te komen, want dat wordt het moment dat het werk op de tuin steeds minder wordt. Al hebben we in die maand natuurlijk wel pompoenen te oogsten. Vanaf die periode gaan we kijken hoe we verder structuur kunnen geven aan de tuin, het teelt- en oogstplan en wie er allemaal welke rol wil en kan spelen. Wordt vervolgd dus!


Kruiden- en bloemenlemniscaat
Aan het kruiden- en bloemenlemniscaat (vernieuwd ontwerp Hilly, zie foto!) wordt inmiddels ook gewerkt. De ene cirkel wordt een kruidenspiraal, de andere cirkel wordt een bloemenspiraal. Beide spiralen krijgen als startpunt een vijvertje waarin de nodige kruiden, waterzuiverende planten en kwakende kikkers het naar hun zin gaan hebben. Het opbouwen van het lemniscaat vraagt nog wel wat werk. We gaan daarvoor om ondersteuning vragen bij iemand uit Wikel die heel handig en kunstig is met stenen. Het belooft een prachtig onderdeel te worden van onze Buurttuin. Gisteravond is al het compost van de ene naar de andere cirkel geschept, zodat we kunnen beginnen met het kruidenspiraal.




Meneer Haas in onze groene oase
Nog nieuws over meneer Haas? Ja, die pikt stiekem een graantje, eh, blaadje mee in onze groene oase. Nou ja, sa ist en net oars. Onze Buurttuin is sociaal, ook voor dieren.



donderdag 27 juli 2023

Heel veel tuinders en nog meer sla

Het gaat goed met Buurttuin Sleat Wikel. Zeker als je kijkt hoeveel tuinders er gisteravond naar de Buurttuin toekwamen. Met ruim 25 tuinliefhebbers gingen we eerst aan de koffie, thee, verse pruimen, chocolade en wat er allemaal nog wel niet meer naar de tuin werd gesleept. Nee, geen alcohol, daar doen we niet aan, we moeten ons hoofd er wel bij houden natuurlijk. De Buurttuin is niet om te feesten, maar om heel hard te werken. Dus gingen we zaaien, planten, graskantjes steken, bewateren en oogsten. Jazeker, want oogsten kunnen we nu al.



Verkoop via Dagmarkt Sloten
Sterker nog, de slaoogst gaat zo goed, dat we omkomen in de kroppen. Bijna iedereen ging gisteren met een krop sla naar huis, maar dan nog hebben we genoeg. En daar is een mooie oplossing voor gevonden. Buurttuin Sleat Wikel verkoopt inmiddels sla via de Dagmarkt Sloten, oftewel via Wencke die gisteravond ook even kwam buurten. De flyer die erbij komt, is in de maak. Op termijn en als er meer oogst is, gaan we dat ook doen via een verkoopstalletje bij de Buurttuin zelf. En we denken na over een verkooppunt in Wikel. Want we willen gezond en biologisch eten namelijk voor iedereen beschikbaar maken. En omdat de oogst zo van het land naar de winkel of de verkoopstal gaat, kun je rekenen op eerlijke en betaalbare prijzen. Wel bijzonder, hoor, om al zo kort na onze start nu al aan het oogsten te zijn. Meneer Haas denkt er overigens het zijne van, die heeft liever dat al die kroppen gewoon blijven staan. We vertellen hem maar niet dat we inmiddels veldsla, spinazie en andere lekkernijen hebben gezaaid, want straks haalt hij zijn hele familie erbij.


Volgende week
Volgende week staat er ook weer het een en ander in de planning. Dinsdagavond wordt er verder nagedacht over de inrichting van onze kruidentuin. Meedenken? Laat het weten via de app. Woensdagavond is er weer een tuinavond. Maryke kan dan precies vertellen wat er nog gezaaid kan worden op welke plek. En wil je tussendoor naar de tuin: lekker gaan, er is altijd wat te doen! En anders gewoon even zitten aan de picknickbank en genieten van al dat moois wat in korte tijd al is gerealiseerd. Oh, en als je er dan toch bent: neem een krop sla mee!





donderdag 20 juli 2023

Een primeur: de eerste kroppen sla en heuse oogstvlaggetjes

Buurttuin Sleat Wikel heeft een primeur: er kan nu al worden geoogst. De kroppen sla zijn groot genoeg en inmiddels goedgekeurd door meneer Haas, dus we kunnen oogsten. Zin in een kropje sla? Mesje meenemen en oogsten maar.  Let op! Als je dat doet: alleen de sla nemen tussen onze nieuwe oogstvlaggen. Zijn die trouwens niet prachtig?! Die heeft Marijke gemaakt; zij is niet alleen superhandig met zeil, maar ook met hout, compost scheppen, zaaien, sjouwen en noem maar op. De vlaggetjes zien er bijzonder professioneel uit, zoals je ziet!

Er kan nu al worden geoogst! De oogstvlaggen
geven aan waartussen je de sla kan weghalen. 

Gezond en duurzaam
Voor iedereen die meewerkt aan Buurttuin Sleat Wikel is de sla gratis te oogsten, een eigen bijdrage mag, maar hoeft niet. Elke bijdrage wordt natuurlijk weer in de tuin gestopt (niet letterlijk). Onze kersverse nieuwe deelneemster Marjo uit België (nogmaals welkom buurvrouw!), die met haar boot deze zomer weer in de jachthaven van Sleat ligt, is al begonnen met het ontwerpen en maken van een verkoopkastje. Daarmee maken we onze oogst straks ook beschikbaar voor de overige inwoners van de stad en het dorp. Dat past precies bij waar wij voor staan: betaalbare, gezonde, biologische en duurzame groenten voor iedereen. 

De schets van Marjo die deze week langskwam,
zich aanmeldde en vervolgens terugging naar haar boot
om koffie en thee te zetten voor de hele groep. Wat een positiviteit!

Witte zakken met compost weg
Deze week hebben we met een grote groep ook gewerkt aan het verder opruimen van de tuin. Zo hebben we onder meer de laatste witte zakken met compost leeggemaakt en een extra zaaibed aangelegd. Daarin hebben we groenbemester gezaaid, die we hard nodig hebben. Ook kregen de plantjes water, kletsten we bij en gingen we na ruim 2,5 uur hard werken weer naar huis. Bedankt allemaal! Kon je er niet bij zijn? We zien je vast snel op de tuin.

Nog maar één appgroep


Vanaf vandaag hebben we nog maar één appgroep: Buurttuin Sleat Wikel. De appgroep Tuinontwerp en Beheer is verwijderd. De reden om verder te gaan in één appgroep is dat iedereen op deze manier dezelfde informatie krijgt. Nu was er sprake van een groep in een groep en dat willen we voorkomen. De Buurttuin is van ons allemaal is en daarin spelen we stuk voor stuk een belangrijke rol, op onze eigen manier en met onze eigen tijdsbesteding. We willen daarom voorkomen dat iemand niet iets mist, of pas later hoort dat er op de tuin van alles is gebeurd.

Gebruik app
De appgroep Buurttuin Sleat Wikel heeft op dit moment 35 leden. De een vindt het fijn om veel berichten te krijgen, de ander niet. Voor iedereen is dit anders. Daarom moeten we er met elkaar voor zorgen dat we een goede balans houden in ons appgedrag. Daarbij vragen we:

  • Om alleen te berichten als het over de Buurttuin gaat. Natuurlijk is er daarbij ruimte om ook over het bezoek van bijvoorbeeld een haas of een schoolklas te appen. Sterker nog: graag, want die foto’s gebruiken weer op onze website en Facebook-pagina.
  • Het verzoek is alleen om niet overal uitgebreid op te reageren of persoonlijke zaken te delen. Wil je met anderen van de Buurttuin verder in gesprek: doe dat dan buiten deze groep om. Dat klinkt misschien streng, maar we moeten voorkomen dat er dagelijks een grote hoeveelheid berichten op ons af komen.
  • Wil je eigenlijk helemaal geen berichten zien, maar wel aangesloten blijven? Dan adviseren we je om de appgroep op ‘dempen’ te zetten. Je kunt dan zelf beslissen wanneer je de berichten leest. Niet lezen kan ook, het kan dan alleen zijn dat je niet van alles op de hoogte bent en daardoor zaken mist.
Bijeenkomst in augustus
Na half augustus proberen we nog een bijeenkomst in te plannen. Je wordt hiervoor uitgenodigd via de app. We hopen op een grote opkomst. We gaan dan namelijk met elkaar bespreken hoe we de tuin verder op een goede manier kunnen organiseren.

Wil je meedoen?
Lees je dit bericht en ben je nog niet aangesloten bij de Buurttuin? Meld je dan aan via buurttuinsleatwikel@yahoo.com. We maken je dan ook lid van de appgroep als je dat wilt.

  


dinsdag 18 juli 2023

Gewenst bezoek, ongewenst bezoek en meer tuinfeitjes

Buurttuin Sleat Wikel werd vandaag druk bezocht. Zo kwam Juf Margreet, zelf aangesloten bij de buurttuin, langs met de kinderen van groep 3/4 uit Sloten. Samen met de leerlingen heeft ze ook een tuin bij school. Vandaag wilde ze de kinderen graag de buurttuin laten zien. Daar hebben ze rondgekeken en gezien dat er al van alles groeit. Na het bezoek ging de klas richting school waar met de geoogste bonen uit de schooltuin lekkere groentesoep is gemaakt. Dat is met smaak verorberd. Het was een leuke, leerzame en lekkere activiteit. We zijn er enorm trots op dat de buurttuin ook hiervoor wordt gebruikt, want met gezond tuinieren en eten kun je niet vroeg genoeg beginnen. En deze olijke dames en heren aan de picknicktafel zijn natuurlijk onze tuinders van de toekomst. Hopelijk is er binnenkort ook oogst op de tuin die de kinderen mee kunnen nemen.

Leuk dat jullie er waren!!!
Iets minder gewenst bezoek
We hadden vandaag ook iets minder gewenst bezoek. Deze vrolijke knager (goed kijken!) kwam langs en hupte zo naar onze bed vol met sla. Daar heeft de haas heerlijk zitten eten. Tja... Daar kunnen we weinig aan doen natuurlijk. Er waren deelnemers van de tuin die opperde om het dier op te eten, maar helaas, dat past niet in de visie van onze buurttuin. Daar staat dat we tuinieren met respect voor alles wat om ons heen leeft. Dus ook voor meneer Haas. Wel hopen we dat hij niet te vaak komt en vooral zijn familie thuislaat.

Leuk dat je er was, maar probeer een ander tuintje...

Morgenavond tuinavond
Dan nog een kleine mededeling over wat eigenlijk al bekend was, maar morgenavond hebben we een tuinavond vanaf 19.00 uur. We gaan zaaien voor de komende periode. Ook drinken we koffie en praten we verder bij. Voor wie er niet bij kan zijn: we brengen jullie natuurlijk verder op de hoogte. En de volgende keer ben je er misschien wel, vinden we gezellig!

Bijeenkomst in augustus
Daarnaast proberen we nog halverwege augustus een bijeenkomst te plannen in Dorpshuis Irene. Dan praten we onder meer met elkaar verder over de organisatie van de tuin. De uitnodiging volgt nog via de algemene buurtapp.

woensdag 5 juli 2023

Stormachtige dag

We kunnen er niet omheen: het was vandaag een stormachtige dag. En dus ook op de Buurttuin Sleat Wikel. Gisteravond hadden we er nog een 'openluchtvergadering' met Cor, de eigenaar van het stuk grond waarop wij onze tuin realiseren. We zaten heerlijk buiten, terwijl Geja een 'directeursstoel' kwam brengen. Die heeft de picknicktafel nu helemaal tot vergaderhoek omgetoverd. Al gaan we die plek natuurlijk vooral gebruiken om te genieten van de tuin en de gezelligheid met elkaar. Ook werden gisteren de laatste bedden voorzien van compost en mulch. En toen kwam de storm.

Zomerstorm lijkt te zijn overleefd
Gelukkig lijkt het mee te vallen, zo laat Tanja weten. Ook Hilly is op dit moment op inspectie. De Buurttuin Sleat Wikel lijkt in elk geval de krachtigste zomerstorm ooit goed te hebben overleefd. Gelukkig! Het past ook wel heel goed bij onze positieve flow. Zo meldde de 10-jarige Lenthe (inderdaad de dochter van Tanja) zich aan als vrijwilliger. Ze voegde ook direct daad bij woord en hielp met mulchen. Of het ook te maken had met het feit dat ze eigenlijk naar bed moest, dat weten we niet (al denken we dat dat meehielp). Maar we vertrouwen erop dat we haar vaker op de tuin de handjes uit de mouwen zien steken. Dus welkom, Lenthe! Nu zijn we met 36 vrijwilligers. En misschien wel 37, want gisteren kwam er ook iemand anders uit Sleat langs die  interesse had. Hij wilde in elk geval op de hoogte blijven en wie weet...

Lenthe is nu onze jongste vrijwilliger!

Een mooie zomerbries
Er kwam overigens vandaag nog een mooie zomerbries met de impact van een orkaan voorbij: ook de aangevraagde subsidie Het Kernenbudget van Gemeente De Fryske Marren is namelijk aan ons toegekend. Met bijzondere dank aan Willem en Christina die voor ons de aanvragen deden. Daarmee hebben we alle benodigde gelden binnen, passend bij onze begroting opgesteld en in de gaten gehouden door Kees, alias de-man-die-handig-is-met-cijfertjes en pc's en het ophalen van mulch. Elke vrijwilliger binnen onze buurttuin draagt op zijn eigen mooie manier bij. Zo is Richard bezig met het maken van een informatiebord, Marijke met het intekenen van wat er moet worden gezaaid, Yke Jelle met het pompsysteem en maait Hans regelmatig het gras... Eigenlijk moeten we iedereen bij naam noemen, maar dat wordt een beetje veel. Als maar duidelijk is dat we dit mei elkoar doen voor de mienskip. En dat gaat ons, even opscheppen, bijzonder goed af! 


Dit mooie plantje stond ineens op de picknicktafel. Leuk hoor! 



zondag 2 juli 2023

Goed nieuws en onze kruidenlemniscaat

Goed nieuws! Alweer! Gisteren is ons door de stichting Van der Walfonds een prachtige subsidie toegekend. Wat zijn we daar ongelooflijk blij mee. Bedankt Van der Walfonds!!! We geven binnenkort graag een rondleiding op de buurttuin. Wat gebeurt er toch veel moois sinds we zijn begonnen. Er is zoveel steun vanuit iedereen. Ook hebben zich drie nieuwe groene tuinders aangemeld: Lily, Dee en Maaike! Wolkom! We zijn nu al met 35 mensen!

Compost, mulch en zaaien
En die vele handen maken het werk licht. Nou ja, bij wijze van spreken dan. Want compost scheppen en verdelen is best een pittig werkje. Afgelopen week ging een groep doorzetters hiermee nogmaals aan de slag. Ook werd er mulch gehaald en naar de tuin gebracht. Aan iedereen die heeft meegeholpen: dank, dank, dank! Met elkaar maken we er echt zoiets moois van! De werkgroep Tuinontwerp & Beheer zocht ook uit welke zaden we nog dit jaar en begin volgend jaar kunnen gebruiken. Bij De Bolster (want: biologisch) hebben we een mooie hoeveelheid zaden aangeschaft. Denk aan komkommerkruid, koolraap, winterpostelein, rammenas, spinazie (winterreuzen!) en wortelpeterselie. Ook bloemenzaden zijn gekocht, zoals Goudsbloem. Dat staat niet alleen leuk, maar een Goudsbloem houdt bijvoorbeeld ook plagen op afstand. Zo zie je maar: over alles wordt in Buurttuin Sleat Wikel nagedacht. Want gif: daar doen we niet aan!





Start kruidenlemniscaat
Bij een echte buurttuin hoort natuurlijk ook een kruidentuin. Ook daar is inmiddels hard aan gewerkt. Onze Hilly heeft de kruidentuin ontworpen. Zij wilde graag een kruidentuin en dan niet in de vorm van een cirkel, maar in de vorm van een lemniscaat. De lemniscaat staat in de wiskunde bekend als een symbool voor oneindigheid. Dus met een beetje geluk eten we straks oneindig veel kruiden. Denk aan bieslook, peterselie, salie, munt, koriander, bonenkruid, zuring en ga zo maar door. Ook de lijst van kruiden is oneindig. Hilly heeft de contouren uitgezet en nu zijn we toe aan de volgende stap: de verdere inrichting. Hierover gaan we binnenkort verder met elkaar nadenken en dan gaan we over tot de uitvoering. Daarover binnenkort meer. Het begin is er in elk geval! Dank Hilly!  
Goed combineren
Zo'n mooi kruidenlemniscaat vraagt wat betreft invulling namelijk om een zorgvuldige aanpak. Sommige kruiden houden van elkaar en andere moeten niks van elkaar hebben. Goede combinaties zijn onder meer:

  • Kervel, majoraan, dille, pimpernel, bieslook en kamille.
  • Rozemarijn, tijm en andere mediterrane kruiden.
  • Salie en oregano.
  • Citroenmelisse is graag vriendjes met iedereen.
  • Peterselie, bieslook en dille.
Maar dille en venkel gaan bijvoorbeeld onderling kruisen. De nieuwe plantjes hebben daardoor veel minder smaak.

Vorm en opbouw zijn belangrijk
Ook de vorm en opbouw van onze nieuwe kruidenspiraal als lemniscaat zijn heel belangrijk. Op die manier creëren we namelijk de juiste ruimte voor de kruiden die veel zon en warmte nodig hebben en de beste plek voor kruiden die juist van de schaduw en vocht houden. Daar zit een heel idee achter, dat we op dit moment aan het bestuderen zijn. Het idee van de kruidenspiraal komt voort uit de permacultuur. Dat is precies waarvoor we staan in Buurttuin Sleat Wikel. Leuke toevoeging in onze kruidenlemniscaat zou kunnen zijn om ook een emmer in te graven om zo een vijvertje te creëren voor bijvoorbeeld waterkers.



Heb jij nog kruidenplantjes?
Heb jij nog kruidenplantjes of mooie stekjes? Laat het ons weten via buurttuinsleatwikel@yahoo.com. Dan nemen we die op in de kruidenlemniscaat. We laten je dan weten wanneer je deze kunt (laten) planten! We kunnen dan ook een lijst maken van kruidenplanten die we nog nodig hebben.



zaterdag 24 juni 2023

Kom je helpen volgende week?

Voor aankomende week staan er twee dingen op het programma:
🌱 maandagavond 26 juni om 19.00 uur komt de werkgroep Tuinontwerp en Beheer bijeen op de Buurttuin voor het maken van een planning en een teeltplan voor de herfst en de winter. Ook planten we verschillende groenten in de daarvoor bestemde bedden. Vind je het leuk om langs te komen en/of heb je nog wat plantjes staan? Welkom!
🌱 Woensdagavond 28 juni hebben we een ploeg nodig om weer compost te scheppen. We verzamelen om 19.00 uur bij Roelie en Folkert in Wikel. Samen gaan we dan naar de compostbult en scheppen we een volgende kar vol voor de tuin. Verder is er een groep mensen en een kar nodig om gras op te halen bij de Jerden (mulch) Kun je maandag of woensdag meehelpen? Kom langs!

vrijdag 23 juni 2023

De eerste plantjes staan erin

Groot nieuws: de eerste plantjes staan in de Buurttuin! Vanochtend ging een kleine groep alvast aan de slag. Daarmee is het nu officieel: de Buurttuin gaat nu ook letterlijk groeien! Hoe bijzonder! Nog geen jaar geleden begon het met een idee aan de keukentafel. Nu al is de Buurttuin een feit. Gisteren meldde zich ook weer een nieuwe vrijwilliger. Daar zijn we zo blij mee, want deze tuin is er voor iedereen die samen biologisch en duurzaam wil tuinieren.

Plant mee!

Heb jij nog stekjes of zaadjes die de Buurttuin in kunnen? Plant dan gerust mee! Bij de bedden staat waar welke soort gewassen komen. Kijk ook even in de gereedschapskist, daar vind je meer informatie (zie foto). Of overleg eerst even via de algemene Buurttuin-app of mail naar buurttuinsleatwikel@yahoo.com. Dan kom het zeker goed! De komende tijd worden ook de andere bedden klaargemaakt om te gaan zaaien. Ook al is het bijna juli, er kan nog zoveel! 

  
In de gereedschapskist ligt meer informatie!

 

 Opening volgt nog

Natuurlijk denken we ook na over een mooi officieel openingsmoment! Ideeën? Laat het weten! Ondertussen wordt er ook al nagedacht over fase 2.


 


 



woensdag 21 juni 2023

Meer compost naar de buurttuin en ondersteuning uit alle hoeken

 Vanavond is een grote groep groenliefhebbers van de Buurttuin Sleat Wikel weer verder gegaan met de gezondste, mooiste en gezelligste buurttuin van Friesland. Nu al de mooiste inderdaad, moet je nagaan als het volop groeit en bloeit. Er werd weer volop compost geschept en naar de buurttuin gebracht. Daar komen de eerste bedden al echt tot ontwikkeling. Maar niet alleen de compost ging naar de buurttuin, ook een heuse picknicktafel (dankjewel Folkert en Roelie) werd gebracht en op de nieuwe plek gezet (bedankt mannen van Geja). Het begint er steeds meer op te lijken! Wat een samenwerking weer, wat een bundeling van krachten en wat een gezelligheid. Hieronder een paar foto's, bekijk de rest op Facebook!




Trots op samenwerking en medewerking!
We hebben het al meerdere keren gezegd, maar de samenwerking en de medewerking van iedereen is echt iets om heel trots op te zijn. Iedereen draagt de Buurttuin Sleat Wikel een warm hart toe. Het is echt ongelooflijk en zo mooi om te zien hoe de onderlinge verbinding ontstaat en wat voor moois het oplevert. Zo werden we vandaag verrast door een bericht van Hans. Hij had voor ons weer het gras gemaaid en alles zag er volgens hem 'weer strak uit'. Nou, dat is zeker waar! Bedankt, Hans. En dat was nog niet alles: hij had ook nog wat gereedschap voor ons. Nou, het kon allemaal niet op, zeg. GEWELDIG! Daar kwam nog een mooi bericht bij: Siebrand schenkt ons een accu voor ons pompsysteem. En Marco heeft aangegeven ons te helpen met de compost-bigbags die we hebben besteld. Hij wil die wel voor ons op de juiste plaats zetten. Hoe mooi deze samenwerking: hoe mooi zo'n mienskip waarin iedereen elkaar zo ondersteunt en gaat voor een mooi groen en duurzaam resultaat.


Zaadjes en stekjes gezocht!

Gisteravond hadden we overleg met de werkgroep Tuinontwerp en Beheer. In verband met het heerlijke onweer en de broodnodige regen, moesten we uitwijken naar de molen om te overleggen.

🌱 We hebben afspraken gemaakt over compost. We hebben de prachtige zadengids van de Bolster bekeken (met dank aan Gerard) en een verlanglijst gemaakt voor zaden en planten.  

🌱Maar voordat we gaan bestellen, vragen we eerst nog aan iedereen in onze omgeving; heb je nog zaadjes of stekjes van groenten die je kwijt wilt? Wij zijn er heel erg blij mee. Laat het ons weten, dan krijgen ze een plekje in Buurttuin Sleat-Wikel: buurttuinsleatwikel@yahoo.com




vrijdag 16 juni 2023

Iets met grond, stroom, draadjes en geld

De Buurttuin Sleat Wikel is volop in ontwikkeling. Natuurlijk hadden veel mensen het liefst al gezien dat er van alles groeit en bloeit, maar zo eenvoudig is dat niet. Voorafgaand aan al dat gezonde lekkers, heb je namelijk heel wat werk te verrichten. De meesten zullen het wel herkennen: een tuin wordt pas echt mooi als je al een tijd bezig bent. Maar! Nog geen courgettes wil niet zeggen dat er niks gebeurt.

Vallen, opstaan en doorgaan
Zo zijn we vorige week, zoals we al vertelden, onder meer begonnen met het scheppen van compost, maar dat blijkt een flinke klus. De werkzaamheden liggen ook heel even stil, omdat er in Wikel op dit moment toch echt één ding belangrijker is dan de tuin en dat zijn de Wikelerfeesten! 😜 Daarna pakken we het zo spoedig mogelijk weer op. Ook hebben we ons een beetje vergist. We hadden eigenlijk per bed moeten beginnen en niet met alles tegelijk. We waren iets te enthousiast. Maar goed, we leren tijdens het doen. En eigenlijk zijn we al heel goed op weg natuurlijk. Vallen en opstaan en vooral doorgaan! We zullen wel eens laten zien hoe mooi onze Buurttuin wordt.

Boren in de grond
Helemaal stil zitten we deze week dan ook niet. Zo is Tanja gisteravond nog op de tuin geweest voor haar opleiding. Ze heeft een aantal grondboringen gedaan. "Op het hoogste punt was het natuurlijk droog", vertelt ze. "De eerste zestig centimeter heeft daar ongeveer dezelfde bodemstructuur. Op het laagste punt, vlakbij de sloot, zakte ik zo de grond in met de boor. Het is daar zo zacht als boter en er zijn daar heel veel wormen." Daarna heeft Tanja nog een gat gegraven van 30 x 30 x 30 centimeter. "Dat heb ik gevuld met water om te controleren hoe het water wordt opgenomen. Het water zakte in tien minuten ongeveer tien centimeter. Ik ga mijn bevindingen binnenkort bespreken met mijn docent."




Iets met stroom en draadjes
Yke Jelle is ook druk bezig geweest gisteravond. Het heeft te maken met iets met draadjes, zonnepanelen (met dank aan Rico) en stroom genereren. Hij zorgt echt voor de techniek in ons stukje natuur. Onmisbaar voor ons pompsysteem. We kunnen zelfs onze mobiel opladen! Al gaan we natuurlijk wel voor rust en hard werken in de tuin! Maar ja, we moeten wel foto's en video's kunnen maken om aan iedereen te laten zien wat voor moois we met elkaar aan het realiseren zijn. 





Subsidie bevestigd!
En dan kwam vandaag ook nog eens de officiële bevestiging binnen van de subsidie die we ontvangen van het Iepen Mienskipsfûns (IMF). Met dank aan Willem en Christina die voor ons de subsidieaanvragen regelen! Wat groeit het allemaal toch mooi. Nu nog zichtbaar de vruchten (en groenten) gaan plukken, maar dat komt! Aan de inzet van iedereen die bij de Buurttuin is aangesloten, zal het zeker niet liggen! Wij kunnen niet wachten en onze nieuwsgierige buren ook niet...




zaterdag 10 juni 2023

Een dag met een luchtje

Vandaag was een dag met een luchtje! We hebben compost geschept en de bedden voorbereid met karton. Daarna ook nog mulchmateriaal gehaald. Echt iedereen is vandaag flink in de weer geweest. Wat een inzet en wat een spierkracht hebben we laten zien en dat met bijna dertig graden. We zijn nog lang niet klaar, maar wat hebben we al veel gedaan. GRUTSK! Iedereen bedankt! We zien elkaar snel weer! En over een tijdje komen we elkaar gewoon tegen op de tuin, als iedereen zijn eigen gangetje maakt naar de tuin. Nu moeten we gezamenlijk nog even flink optrekken, want zo'n tuin is best groot en dan gebruiken we pas een derde. Hieronder een paar foto's, bekijk alle foto's in het album op Facebook!

Harde werkers op de tuin!

Op de Buurttuin Sleat Wikel tuinieren we op een duurzame manier!









vrijdag 9 juni 2023

Er wordt hard gewerkt!

Deel gereedschap is al gebracht!


Zelfs drie stoelen om te rusten, uit een containerbak gered door Tanja 💪

Hopelijk eten we snel boontjes!


Maar eerst hebben we wat te scheppen 😅